Re: Podział na partycje bez utraty danych

Autor: USER0 <qwerty_at_qwerty.com>
Data: Sat 30 Jul 2011 - 10:50:29 MET DST

> To niedobrze. To bardzo niedobrze.

Wtedy chodziło mi właśnie o instalację na próbę w celu przetestowania
możliwości wybierania systemu przy pomocy pliku boot.ini i to działa.

> A jak wygląda alfabet po wyborze systemu z tego nowego dysku?

Nie mogę teraz tego sprawdzić, bo bez aktywacji nie mogę się zalogować.

W tej chwili po wyborze systemu XP z tego nowszego dysku (z menu wyboru
wynikającego z boot.ini) pokazuje się okno logowania.
Po wyborze tego nowszego dysku z BIOSu (F8 zaraz po starcie) pokazuje się
możliwość wyboru wynikająca z boot.ini, czyli jak wyżej.

> Bo jeśli obydwa systemy korzystają z plików rozruchowych (ntldr ntdetect.com i boot.ini) na starym dysku a w dodatku ten nowy nie
> jest przekonany, że siedzi na C:, to słabo widzę możliwość odpięcia starego dysku i samodzielnego startu nowego systemu.
Już nie myślę ani o aktywowaniu ani ewentualnym naprawiania systemu
zainstalowanego kiedyś przy włączonym starym systemie. Nie miałoby
to już teraz sensu. Tym bardziej, że skłaniam się jednak do założenia
partycji systemowej wielkości 100 GB (rozumiejąc argumenty przeciw).

Zanim to zrobię zamierzam jeszcze odłączyć fizycznie nowszy dysk i zastarować
system ze starego dysku. Spodziewam się, że pójdzie bez problemu, być
może zakomunikuje, że boot.ini nie mógł spełnić swojego zadania, ale chyba
pójdzie. Wtedy zmienię nazwę pliku boot.ini (nie usunę żeby mieć możliwość
powrotu) i restartuję system.
Do tej pory wydawało mi się, że tylko plik boot.ini tym steruje. Twoja wzmianka
o plikach ntldr ntdetect.com trochę mnie zaniepokoiła.

Mój plan jest następujący:
- uporządkuję co się da na nowszym dysku
- sprawdzę ten dysk przy pomocy CHKDSK
- usunę plik pagefile.sys na starym dysku (jak to tutaj ktoś radził)
- przy podłączonym komputerze do UPS zdeftragmentuję nowszy dysk
- przy podłączonym komputerze do UPS przesunę jedyną do tej pory
  partycję na nowszym dysku o 100 GB korzystając z programu
  EASEUS Partition Master Home Edition 8.0.1
- odłączę fizycznie stary dysk
- na otrzymanej partycji 100 GB zainstaluję XP Pro od nowa
- potem zainstaluję wszystkie potrzebne programy
- przez jakiś czas będę używać wymiennie obu systemów wybierając
  w BIOSie (przez F8)
- po stwierdzeniu, że wszystko na nowym systemie chodzi jak trzeba
  usunę system ze starego dysku i ustawię żeby system ściągał
  się automatycznie z tego nowszego

Co do tego ostatniego punktu nie wiem jeszcze ostatecznie jak to zrobić
żeby stary dysk używać tylko do danych, a system ściągać automatycznie
z nowszego. Ten nowszy jest dyskiem SATA i w tej chwili jest widziany
przez BIOS jako 3M. Gdyby w ogóle zrezygnować ze starego dysku,
to sytuacja byłaby prosta, ale jeśli ten stary ma być podlączony to nie wiem
jak to będzie chodziło.

Ponadto po zainstalowaniu nowego systemu, a przed zainstalowaniem
innych programów warto by było jakoś zapisać system żeby w razie
kłopotów przy instalacji innych programów nie zaczynać od początku.
Czy jedynym sposobem jest zrobienie obrazu?
Jaki program (darmowy) byłby najlepszy dla użytkownika, który nie ma
doświadczenia w tej materii żeby łatwo to zapisać i ewentualnie łatwo
odtworzyć?

Dziękuję i pozdrawiam