Re: Jest jakis sposob na limit pamieci do 3.2GB?

Autor: Piotr Krzyżański <piciu_at_it-faq.pl>
Data: Wed 30 Mar 2011 - 13:28:13 MET DST

Użytkownik "Radosław Sokół" <rsokol@magsoft.com.pl> napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:2011032920363000@grush.one.pl...

> Ale SP2 nie wyłącza całkiem PAE. Jest wręcz zalecane używanie
> PAE, bo tylko wtedy działa NX, o ile pamiętam.

Zalecane to może mało powiedziane - w niektórych przypadkach
sprzętowych jest nieodzowne. Tutaj jest to dość jasno
opisane do czego i po co w Windows XP jest przełącznik PAE.
W sumie się powtarzam, bo kilka chwil to samo pisałem na innej grupie... :))

> Od SP1 w górę po prostu system *sam z siebie* nie używa pa-
> mięci poza granicą 4 GiB. Nic jednak nie stoi na przeszkodzie,
> by sterownik z premedytacją zaalokował blok pamięci o wysokim
> adresie startowym lub wręcz pominął alokację pamięci systemu
> i - wiedząc, że tam nic nie może być - używał pamięci poza
> granicą 4 GiB. Co najwyżej trzeba zmusić system, by wpisał
> do tablicy stron systemowych nowy katalog odwzorowujący wy-
> soką pamięć.

W rzeczy samej - bez tej alokacji nie ma szans - zresztą nawet nie wiem, czy
w ogóle jest to możliwe. To, że jakiś sterownik trybu jądra pokazuje
użytkownikowi, a nie systemowi pamięć powyżej 4 GiB o niczym nie
świadczy - jest cała masa innego softu, który to pokaże bez konieczności
instalacji takowego sterownika. Opisany tutaj soft nie ma takowej
możliwości - można z tego zrobić kolejny 'dysk' i tam
posadzić swap i cieszyć się super wydajnością XP - tyle o obsłudze
tego softu. Poza tym kto napisze taki soft, o ile jest możliwe jego
działanie, skoro XP już siedzi w lamusie a W7 już stary jest bo
SP1 się pokazał? ;)

> Pamiętaj, że sterownik trybu jądra może wszystko. Sam kiedyś
> patrzyłem sceptycznie na to, ale najwyraźniej jednak takie
> sterowniki RAM-dysków w PAE istnieją.

To tylko teoria - nie bez powodu MS pilnuje, żeby XP x86 nie sięgał
wyżej niż 4 GiB. Nie ma obsługi przez menedżera pamięci powyżej
4 GiB i tyle - trzeba się z tym po prostu pogodzić. Być może można
"wdrożyć" coś do W7 x 86, bo tutaj zupełnie przebudowano zarządzanie
pamięcią, ale ja nie mam takiej potrzeby - wolałbym przesiąść się na 64-bity :)
Lepiej napisz co Ci wyszło z tym VPN-em za ruterem i zdalnym pulpitem.

Piciu