Re: Uszkodzenie systemu plików

Autor: Piotr Pawłow <pp_at_siedziba.pl>
Data: Thu 01 May 2008 - 16:51:15 MET DST

Witam,

> Mam maszynę, w której - prawdopodobnie na skutek jakiejś awarii
> sprzętowej - nawalił Windows XP SP2, a wraz z nim pewnie NTFS.
> 3. Pokazuje się logo.
> 4. Pasek przesuwa się o parę kratek.
> 5. Wylatuje BSOD 0x00000050.
[...]

Spotkałem się z takim przypadkiem już wielokrotnie. Najczęściej po nagłym
zaniku zasilania podczas zapisu na dysk.

> Moja diagnoza: jakieś niezbyt perfidne uszkodzenie systemu
> plików (bo się przecież zaczyna ładować!), ale wystarczająco
> wredne, by "odsłonić" jakiegoś niezałatanego "buga" w NTFS.sys.

Wszystkie takie przypadki z którymi miałem do czynienia były związane z
uszkodzeniem $LogFile, co powodowało BSOD w NTFS.sys przy montowaniu dysku
i odtwarzaniu pliku dziennika.

Najprostszą metodą naprawienia jest uruchomienie jakiegoś Knoppiksa czy
innego livecd z ntfstools i zresetowanie pliku dziennika poleceniem
ntfsfix. Oczywiście jest to operacja potencjalnie destrukcyjna, więc warto
zrobić sobie wpierw obraz partycji jeśli są na niej jakieś bardzo ważne
dane :)

Pozdrawiam