Re: Stan uspienia

Autor: BartekK <sibi_at_NOSPAMdrut.org>
Data: Sun 06 Apr 2008 - 19:31:06 MET DST

Osadnik pisze:
> Ma jakiś dziwny - być może sprzętowy - problem ze staniem
> uśpienia/wstrzymania.
> U znajomego ten stan to komputer jest bezszelestny.
> U mnie - pracują wszystkie wentylatory.
> Jak zrobić ten sam efekt co u znajomego? I od czego to zależy , na co
> zwracać uwagę. A może to Robota systemu operacyjnego, albo jakiś innych
> ustawień?
> Na Linuksie problem jest z tym stanem bo nie wznawiał pracy karty
> graficznej. A jak z Windowsem?
Po pierwsze - płyta głowna musi mieć włączone w biosie w zakładce "power
managment" coś takiego jak S3 (zamiast S1) albo 'suspend to ram"
(enable). Wtedy płyta głowna będzie umiała usypiać się w stanie czuwania
i wyłączać zasilacz (i wentylatorki).
Po drugie - zasilacz musi być sensowny. Jeśli to jakiś marny stary
codegen, który ma +5v-stb zbyt słabe (mniej niż 2A) - mogą być problemy,
może nie wstawać po takim uśpieniu. Wynika to z tego, że w uśpieniu
"stan S3" zasilacz realnie się wyłącza i daje wyłącznie zasilanie +5v, a
z niego jest zasilane wszystko "co może obudzić komputer" - czyli
sieciówki, usb, ps/2 itd, i równocześnie zasilana ciągle jest pamięć (w
której jest ciągle "zamrożony" uśpiony system operacyjny). Trochę na to
idzie...
Po trzecie - system operacyjny musi mieć obsługę ACPI/APM - np w
windowsie 2k/xp jest to związane z typem komputera - w "menadzeże
urządzeń" musi być komputer typu "jedno/wieloprocesorowy komputer PC
_z_interfejsem_ACPI_" - bez tego nie ruszy usypianie.
Po trzecie - w systemie muszą byc zainstalowane sensowne sterowniki do
wszystkich ważniejszych urządzeń (czyli tych które mają związek z
uśpieniem/wznowieniem pracy). Np brak sterowników (pełnych, od
producenta, a nie tylko to co windows ma w sobie) do karty graficznej
powoduje brak "umiejętności" jej zamrażania i wznawiania. Tak samo -
sterowniki do czipsetu, do sieciówki itd.

Zdarzyło mi się (z nieznanych raczej powodów) że nie chciał win2k
usypiać gdy miał podłączone usb-storage (pendrive). Po wyciągnięciu -
usypiał bez problemu.