Re: Power Point - eksport slajdów

Autor: Andrzej P. Wozniak <uszer_at_poczta.onet.pl.invalid>
Data: Sat 05 Apr 2008 - 12:31:27 MET DST

Osoba podpisana jako Jacek Maciejewski <jacmacwytnij@o2.pl> w artykule
<news:1edmqadz4ng4h.43b7ot2fs09w.dlg@40tude.net> pisze:

> Faktycznie, nie wiedziałem. Miałem niejasne podejrzenie ale wydawało mi
> się tak zwariowane że zapędziłem je z powrotem w ciemny kąt umysłu :)
> Ciekawe czemu nie bitmapy. Czy chodzi o lepszą skalowalność?

Oczywiście. Prezentacja ma się dobrze prezentować niezależnie od rozmiaru
ekranu.

> OK, jutro się zabiorę.

To się robi od ręki - parę kliknięć i gotowe.

> Ale mam w takim razie jeszcze jedno pytanko: Formaty rastrowe są bardzo
> rozpowszechnione, IMO nawet z cyfraka inaczej zdjęcia nie wydobędziesz.
> Skąd w takim razie bierze się surowiec do tworzenia prezentacji pps?

Z różnych źródeł, które ma do dyspozycji twórca prezentacji. Jak się
postara, takie są wyniki.

> Trzeba się postarać o obrazki w wektorowym formacie czy jako wsad służą
> bitmapy które Power Point sobie doraźnie wektoryzuje?

Jeśli wektoryzacją można nazwać osadzenie w metapliku oryginalnych plików i
dodanie stosownego opisu (poleceń, co i jak przetwarzać - która to warstwa,
czy przesunąć czy przeskalować itp.), to tak. Automatyczna zamiana
wszystkich obiektów ze zdjęcia na wektory oznaczałaby rewolucję w filmie.
Osadzane obiekty mogą być spore, więc nowsze wersje Office mogą generować
metapliki skompresowane (g)zipem, wówczas w naturze zamiast rozszerzeń
WMF/EMF mają rozszerzenia WMZ/EMZ. Można takie czasem zobaczyć, jak ktoś się
uprze stronę HTML generować z Worda.

> I jeśli jednak
> dostarcza się bitmapy to zapewne w bardzo wysokiej rozdzielczości.

Tak być powinno, ale nie jest.
Poza tym format źródłowy powinien być dostosowany do przedstawianego obrazu.
Wektorowe są czcionki, wektorowe powinny być też wykresy i rysunki czy np.
logo firmy. Zdjęcia i podobną wielobarwną grafikę zapisuje się w formatach
rastrowych, zwykle z kompresją.
Wygląd prezentacji może więc zależeć od tego, jak stratna była kompresja
bądź czy rysunki były w wektorach, czy w gifach.

Z drugiej strony wygląd prezentacji zależy od tego, czy program
wyświetlający (nie generujący) prezentację używa systemowych bibliotek
graficznych (GDI) czy własnych bibliotek z lepszymi algorytmami
przeskalowania, przesamplowania, wygładzania itp.
W niektórych "śmiesznych prezentacjach" trafiają się wstawione gify, po
których od razu widać, że mają zmienione proporcje czy są przeskalowane w
górę. W zależności od programu do prezentacji pikseloza może być wyraźna lub
rozmyta. Jotpegi w prezentacji są zwykle pomniejszane, więc artefakty raczej
stają się mniej widoczne, ale tu też można mieć odczucie zadziwiającej
ostrości albo wyjątkowej nieostrości obrazu.

> Czemu
> w takim razie niesposób odzyskać tej rozdzielczości (lub choćby
> nieznacznie gorszej)?

Przecież można i napisałem, jak to szybko zrobić. Zwracam uwagę, że
bezstratny zapis grafiki w innym formacie może gubić część metadanych, np.
dane Exif zapisane przez aparat. Znając formaty plików można je samemu
wydłubać z metapliku w oryginalnej postaci (pomijając nazwy i daty plików)
- są tam zapisane kompletne pliki z nagłówkami. Poszukaj w swojej
prezentacji tekstów "JFIF", "Exif" (jotpegi), "GIF87" (zwykły GIF), "GIF89"
(gif animowany lub z przezroczystością), "RIFF" (wav czy avi).
Aha - OpenOffice 2.3.1 nie wyciągnął z testowej prezentacji pliku wav, choć
ten był osadzony nawet z oryginalną nazwą.

--
Andrzej P. Woźniak  uszer@pochta.onet.pl  (zamień miejscami z<->h w adresie)