Re: Stan uspienia

Autor: Artur Grdeń <artur.grden_wytnij_to__at__wytnij_to_szewczykvw.pl>
Data: Fri 04 Apr 2008 - 16:43:57 MET DST

Osadnik pisze:

> Ma 3. Jak każdy jeden w kompie.

Nie każdy. Obecnie może większość wentylatorów ma 3 żyły (Vcc, masa,
regulacja obrotów), ale dawniej były takie bez regulacji (tylko Vcc i
masa), a teraz coraz częściej te lepsze mają 4 żyły - czwarta służy do
określania prędkości obrotowej wentylatora.
Jeśli np. zasilacz nie ma regulacji obrotów wentylatora, to prawie na
pewno wentylator w zasilaczu mam tylko dwa przewody.

Temat się zrobił OT, więc tylko na koniec szybko dodam, że wentylatory
na 12V bez regulacji obrotów często można zasilić z 7V - będą się
obracać wolniej.
Można też zrobić jakiś prosty układ regulujący napięcie zasilania
wentylatora zależnie od temperatury i wpiąć go pomiędzy wentylator i
jego zasilanie.

--
Artur Grdeń
mega @ work