Awaria serwera z Windows2003 i RAID-5

Autor: Klaudiusz Gawlik <klausg.WYTNIJ_at_gazeta.pl>
Data: Tue 01 Apr 2008 - 21:02:16 MET DST

Witam
Nie wiem czy TG ale chyba ta najbardziej mi pasuje :)

Jest sobie serwer. Jesli to ważne to Fujitsu-Siemens RX300 S3. W serwerze są
3 dyski skonfigurowane w RAID-5
Na serwerze działa Windows server 2003 + pewna aplikacja bazodanowa. Nazwijmy
ten serwer "A".

Ponadto jest drugi serwer - podobny - też Fujitsu-Siemens RX300 S3 ale inny
model, nie wiem jeszcze na ile są identyczne, czekam na informację. Nazwijmy
ten serwer "B".

Serwer "A" ma uszkodzony slot pamięci i ma zostać odesłany do naprawy
gwarancyjnej. Jego rolę na czas naprawy ma przejąć serwer "B". I tutaj
zaczynaja się "schody" jak to zrobić najmniej bolesnie :)

Na razie mam takie pomysły:

1) opcja "zgodna ze sztuką"
na serwerze "B" instaluję czysty system, instaluję aplikację + ręcznie
przenoszę konfigurację i bazę danych z serwera "A". Ta opcja na 99,999%
zadziała, ale jest niestety pracochłonna.

na +
- wszystko powinno działać bez problemów

na -
- duża pracochłonność

2) opcja kombinowana 1 - hardkor:)
zakładając, że serwery są "prawie" identyczne [zgodność serii i nazwy,
niestety nie są to dokładnie te same maszyny, mają rożne typy i na pewno
procesory o różnych prędkościach] to może wystarczy przełożyć dyski z serwera
"A" do serwera "B"?

na +
- niewielka pracochłonność

na -
- konfiguracja RAID'a jest chyba zapisywana na dyskach, więc po przełożeniu
system powinien zacząć się "podnosić". Jednak później... - wiadomo, możliwy
blue-screen i padaka windowsa. Dane nie powinny się teoretycznie rozsypać,
ale jeśli coś się jednak nie powiedzie utracę dyski z serwera "A" i zostanie
tylko odzysk z backupu... W tym czasie przerwa w dostępie do aplikacji z
serwera "A" :(

3) opcja kombinowana 2 - pośrednia :)
w serwerze "A" wyjmuję dysk 1 z macierzy RAID i wkładam w jego miejsce pusty,
czekam na odbudowanie tego dysku w macierzy. Mam zatem kopię dysku 1.
w serwerze "A" wyjmuję dysk 2 z macierzy RAID i wkładam w jego miejsce pusty,
czekam na odbudowanie tego dysku w macierzy. Mam zatem kopię dysku 2.

skopiowane dyski 1 i 2 wkładam do serwera "B" i patrzę czy wszystko działa.
Niby to samo co w opcji 2) ale jednak bezpieczniej bo na kopii.

na +
- działam na kopii, więc póki co serwer "A" ciągle pracuje i dopóki serwer
"B" nie zadziała nie ma przerwy w działaniu aplikacji

na -
trochę pracochłonne, ale chyba znacznie mniej niż w opcji 1)
czy to wogole zadziała? kopia dysku 1 i kopia dysku 1 są "przesunięte w
czasie" - bo skoro system ciągle pracuje to dane na dyskach ciągle się
zmieniają. Nie wiem czy serwer "B" wogole wstanie na takich dyskach.

4) opcja "zgodna ze sztuką 2"
na serwerze "B" instaluję tylko system operacyjny, reszta z backupu - choćby
nawet "windows backup"

niestety pracochłonne ;/

Proszę o jakieś opinie i ewentualne porady osób bardziej doświadczonych.
Z góry dzięki :)

--
pozdrawiam, KG