Re: Ramdysk

Autor: Tomasz Chmielewski <tch_at_nospam.syneticon.net>
Data: Thu 14 Jun 2007 - 10:21:54 MET DST

Radosław Sokół schrieb:

> Hm... Kompilatory mają zazwyczaj opcje optymalizujące to.
> Na przykład w gcc jest opcja -pipe powodująca przesyłanie
> danych między kompilatorem, optymalizatorem i asemblerem
> za pomocą strumieni, bez pośrednictwa plików tymczasowych.

Najwidoczniej, nie wszyscy programisci o tym wiedza. Albo sa pewne
skutki uboczne czegos takiego - zwiekszone zapotrzebowanie na pamiec
(chyba?). Komus, kto ma duzo pamieci, nie sprawi to roznicy.

> Poza tym programista może - jak pisałem - podpowiedzieć
> systemowi, że pliki mogą równie dobrze nigdy nie trafić
> na nośnik. Nie trzeba tu osobnego systemu plików.

No ja wiem, ty tez wiesz, ze zaprogramowac to sie da praktycznie
wszystko. A jak jest w rzeczywistosci, to inna sprawa.

> A to inna sprawa trochę.

> Wolałbym, żeby pojemność RAM-dysku była tak ograniczona,
> by to nie było po prostu możliwe :)

A co szkodzi, ze plyta sie wyswapuje, i bedzie dostepna?

Inny przyklad: niektore wirtualne maszyny, emulatory itp., pozwalaja
zaalokowac emulowanemu systemowi operacyjnemu wiecej pamieci, niz same
maja - wlasnie dzieki korzystaniu z takiego ramdysku/tmpfs?

Przykladowo, taki OpenSolaris, aby go zainstalowac (tak, programista
moglby to jakos lepiej rozwiazac), potrzebuje miec minimum 768 MB RAM
(nawet, jesli wcale nie korzysta z takiej ilosci; ma zakodowany na
sztywno taki test, i go nie przeskoczysz) - gdy ma sie 1 GB pamieci, czy
mniej, ciezko zrobic to bez "gumowego" ramdysku/tmpfs, ktory przeleje
sie do swapa w razie potrzeby (maszyna wirtualna trzyma pamiec takiego
systemu w tmpfs).

--
Tomasz Chmielewski