Re: Licencje CAL - wyjasni mi to ktos ?

Autor: Kajetan <no-mail_at_no-problem.pl>
Data: Sun 22 Apr 2007 - 22:21:11 MET DST

Użytkownik "Fantom" <szczukot@SPAM.poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
news:f0gc99$pme$1@nemesis.news.tpi.pl...
> Witam
> Musze postawic serwerek, ktory w sumie musi obsluzyc jeden maly programik,
> ale za to odpalany z 15 koncowek (komputerow w sieci) w jednym momencie. Z
> tego tez powodu odpada Win XP (ma do 10 podlaczen). No i nie czaje troche
> licencji CAL do MS Windows Server 2003. Co mi daje taka icencja na
> użytkownika ? Domyślam się, że jest to coś w stylu ile osób jest w danym
> momencie podłączonych do servera. Ale co to znaczy ? Ile osob uzywa jakis
> plik ? Czy cos jeszcze innego ? Program moj bedzie odpalany lokalnie na
> [...]

Czy klienci beda w jakis sposob uwierzytelniani na serwerze (w AD, w bazie
kont
lokalnych serwera)? Do jakich zasobow klienci beda sie dostawac - do
udostepnionych
folderow czy MSSQL Servera?

Co do meritum - masz dwa typy licencjonowania - per server i per seat, to
drugie sie
dzieli na per user i per machine (w aplecie Licensing masz "Per Server i Per
Device/User"),
Per server oznacza ile tzw. "concurrent sessions" możesz nawiązać z tym
konkretnym serwerem
(concurrent session to pojedyncza uwierzytelniona sesja), Per device/user
oznacza ze kazdy uzytkownik
albo maszyna ma wlasna licencje CAL (niezaleznie od ilosci serwerow).
Jesli masz jeden serwer, rozsadnie jest wybrac licencjonowanie "per server"
a licencji kupic tyle
ile osob bedzie rownoczesnie korzystalo z udostepnionego zasobu na serwerze.
(Jesli planujesz dodatkowe serwery, mozesz raz zmienic typ licencjonowania.
Jesli wiesz na pewno
ze bedziesz mial nowe serwery lepiej kup CAL kazdemu userowi albo na kazda
maszyne, zaleznie
od tego czego masz mniej).