Re: NTFS--jak odzyskac utracona partycje?

Autor: Michal Kawecki <kkwinto_at_o2.px>
Data: Sun 02 Oct 2005 - 16:21:14 MET DST

Użytkownik "kuba" <kubakocoj_nie@spamuj_gmail.com> napisał w
wiadomości news:dhoeak$6tl$1@node3.news.atman.pl...

> byla formatowana pod partition magic 7 (dosowa wersja dyskietkowa).

Nie jestem pewien, czy PM7 w ogóle obsługiwał 48-bit LBA. To jest
bardzo stara wersja. Proponuję raczej używać bardzo dobrego BootIt
Next Generation http://www.terabyteunlimited.com . Poza tym partycję
NTFS należy formatować narzędziami systemowymi bądź spod jego
instalatora, bo wersje NTFS się zmieniały. BTW PM7 jest
niekompatybilny z XP...

> widzi. bios pokazuje cala pojemnosc. wspomniany pm7 tez.
> i teraz tak. pod windows testdisk pokazuje cos takiego:
>
> Disk /dev/sda - 239366 MB - CHS 30515 255 63
> Check current partition structure
> Partition Start End Size in sectors
> Invalid NTFS boot
> 1 P HPFS - NTFS 301 0 1 30514 254 63 485387910
> 1 P HPFS - NTFS 301 0 1 30514 254 63 485387910
> 2 * FAT32 0 1 1 300 254 63 4835502
> [SYSTEM_250]

Hm. Pierwsza uwaga - kolejność partycji masz inną, niż fizyczne ich
położenie na dysku. Jeśli będziesz to korygował (zalecam), to
uaktualnij wpisy w Boot.ini (chyba że będziesz stawiał nowy system,
wtedy zrób to po prostu przed jego instalacją, a instalator sam
utworzy prawidłowe wpisy).

> potem wciskam 'proceed' ale znajduje tylko systemowy fat32. tej
> utraconej ntfs'owej partycji nie znajduje. ale jest tez opcja
> 'save' (save partition structure), ale nie wiem czy zapisuje mi
> powyzsza tablice partycji na dysk? czy tylko to jakiegos loga? z
> kolei po przebrnieciu przez przeszukiwanie dysku moge wybrac 'L'
> czyli 'load backup'. to jest wlasnie ta kopia bootsektora?

Nie. Polecenia "Backup BS" oraz "Rebuild BS" będą dostępne w menu
Advanced. Ale dopiero, gdy programowi uda się odnaleźć na dysku sektor
z kopią zapasową bootsektora tej partycji i utworzyć nowy wpis w
tabeli partycji. Należy wykonać Search!, ewentualnie przedtem
odpowiednio ustawić opcje szukania (w Options). Po znalezieniu
szukanego bootsektora na liście partycji pojawi się nowy wpis (lub
więcej wpisów), utworzony na podstawie jego zawartości. Można go
podświetlić i wybrać "P - List files" upewniając się, że widziana z
jego użyciem zawartość partycji jest OK. Następnie trzeba spacją
zmienić typ znalezionej partycji na P (primary) i zapisać zmiany.
Resztę wpisów w tabeli partycji zmień na D (deleted), bo nie będą
potrzebne.

Jeśli Testdisk sobie nie poradzi, to spróbuj ręcznie dodać nowy wpis
korzystając z powyżej wylistowanych wartości (wiersz 1), zapisz, a
potem spróbuj na tym wpisie wykonać Rebuild BS.

Istnieje możliwość wyszukania tego bootsektora ręcznie: na partycji
NTFS jego kopia jest w ostatnim jej sektorze, a oryginał - w
pierwszym. Adresy sektorów masz w tabelce powyżej. Przed podmianą
możesz zajrzeć do ich zawartości, w prawidłowym bootsektorze są
komunikaty typu "NTLDR is missing".

Zajrzyj też tutaj:

Przykłady użycia TestDisk
http://www.cgsecurity.org/phpwiki/index.php/examples

Dyskologia - naprawa dysków twardych
http://www.it-faq.pl/EditModule.aspx?tabid=583&mid=1249&def=Cs_ITSCS_CMS_Articles_View&ArticleID=1984

http://www.microsoft.com/resources/documentation/windowsnt/4/server/reskit/en-us/resguide/troubles.mspx

http://www.mossywell.com/boot-sequence/

http://www.geocities.com/thestarman3/asm/mbr/MBR_in_detail.htm#ntfsbr

No i na koniec - nie śpiesz się. Jeśli się spieszysz, to lepiej od
razu użyj jakiegoś Easy Recovery albo PC Inspector File Recovery
http://www.convar.de , ale miej na uwadze, że procent prawidłowo
odtworzonych plików może nie być zbyt duży. Rób kopie zastępowanych
sektorów. Użyj do tego edytora partycji z PQMagic albo np. MBRWork
http://www.terabyteunlimited.com .

--
M.   [MS-MVP]
/odpowiadając zmień px na pl/