Re: TPSA władcą internetu (blokada portu 25) - moja korekta

Autor: Krzysztof Halasa <khc_at_pm.waw.pl>
Data: Tue 08 Dec 2009 - 15:41:32 MET

Wojciech Puchar <wojtek@wojtek.tensor.gdynia.pl> writes:

> Dlatego też namawiałem osoby do wynajmowania informatyka w celu
> przestawienia im np. routera i wysyłaniu kopii faktury do TP.
> Zgodnie z prawem będą musieli to uznać.

Czy bierzesz za swoje slowa odpowiedzialnosc?

> Okres przejściowy = dostęp jeszcze miesiąc-dwa po rozwiązaniu umowy, potem
> z pare miesięcy forward na nowy adres.

I to ma wystarczyc, jak rozumiem? A nie slyszales o czyms takim, ze
ludzie przez lata utrzymuja stary adres, i jest to niezbedne w
niektorych przypadkach?

> 2) Opcjonalnie i domyślnie dla nowych klientów - blokowałaby i 25 i 587 na
> wszystko poza jej serwerami poczty, natomiast zdejmowałaby tą blokadę
> każdemu na prośbę od ręki. Takich byłoby góra 1-2%
> Na moich 300 klientów były 2 osoby, tu byłoby podobnie.

Tzn. zdejmowalaby jednoczesnie blokade 25 i 587?
Czyli albo ktos nie moglby korzystac z poczty (pomijam ich wlasna), albo
musialby byc otwarty takze dla spambotow?
Bardzo sprytne.
Mysle takze ze wiem co by powiedzialy rozmaite urzedy ochrony
konkurencji itp. o takiej blokadzie "poza jej serwerami poczty".

Nie myslales o tym, zeby po napisaniu kazdego listu, jeszcze raz go
przeczytac i przynajmniej przez chwile zastanowic sie?

> 3) Nie robiła by dynamicznych IP tylko stałe,

Problem z iloscia.
Ale IPv6 nie ma tego problemu, mam wrazenie ze ich sprzet na to pozwala,
mogliby cos zrobic w tym kierunku.

> albo też NAT+ident. To ostatnie
> byłoby dla 99% klientów korzystne.

Bardzo bardzo watpie. Jedna z wiekszych zalet neostrady jest publiczny
IP. Wiesz co trzeba robic, gdy dwa komputery, kazdy za swoim NATem,
potrzebuja sie ze soba polaczyc? Pomysl np. o telefonach IP,
wideokonferencjach itp.

> A skoro daje 2 usługi będące tym samym w
> różnej cenie (DSL i neostrada),

Nie widzisz zadnej zasadniczej roznicy miedzy nimi?

> to można być NAT dla neostrady, DSL tak jak
> jest.

Aha. I to, jak rozumiem, w Twoim mniemaniu byloby lepsze niz blokada
SMTP out. Bardzo smieszne.

Ale trzeba zauwazyc ze NAT nie przeszkadza w wysylaniu spamu.

> A wszystkim którzy uważają, że wolno ludziom mówić co mają robić na każdym
> kroku i zmuszać ich "dla ich dobra" - życze aby coś podobnego spotkało,
> niekoniecznie zwiÄ…zanego z internetem.

Co innego taki NAT, tu juz wolno ludziom mowic.

--
Krzysztof Halasa