Re: Zludny darmowy dostep

Autor: Bernard Malinowski (bernard_at_free.polbox.pl)
Data: Tue 07 Jan 1997 - 02:06:52 MET

On 6 Jan 1997 15:21:24 GMT, Jarek Lis <lis_at_ict.pwr.wroc.pl> wrote:

>A nie widzisz typowej monopolistycznej praktyki? TPSA kupila modemy,
>udostepnia je za darmo ... i niniejszym zwalcza kazda konkurencje, ktora
>usiluje wystawic pule modemow. Oraz wbija noz w plecy tym, co w pule
>modemow wlasnie zainwestowali...
>Klasyczny przyklad dla urzedu antymonopolowego..

Raczej nie, komercyjni providerzy rzeczywiscie moga tracic na dostepie
komutowanym, ale wiele zyskac na znacznym powiekszeniu rynku klientow
na wlasne uslugi, kwestia umiejetnie to wykorzystac. Kazdy kij ma dwa
konce :-)

>Powtorze po raz kolejny - providerzy posiadajacy pule modemow powinni
>wystapic do TPSA z rozszczeniem o wplacanie na ich konto powiedzmy
>10% pieniedzy wplacanych do TPSA przez dzwoniacych do ich puli modemow.
>Pod grozba wystapienia ze skarga do urzedu antymonopolowego.

Dopoki TPSA nie podejmie dzalan w kierunku rozszerzenia swojej oferty,
w ewidentny sposob przejmujac rynek, to skargi mozna sobie podarowac.
Nie wydaje mi sie aby Urzad Antymonopolowy podzielil obawy
komercyjnych providerow. Z pewnoscia wezmie pod uwage korzysci jakie
czerpia Polacy z powszechnosci i dostepnosci rozwiazania TPSA. To hak
ktorego w obecnych realiach nikt nie wyprostuje. Jezeli zamiary TPSA
sa rzeczywiscie monopolistyczne, to niestety trzeba bedzie poczekac na
mocniejsze argumenty dla w/w Urzedu.

>TPSA powinna chetnie na taki uklad pojsc - jesli 0,202122 jest dla nich
>oplacalny, to rownie oplacalne powinno byc dzwonienie przez ludzi do innych
>providerow, bez potrzeby wystawiania wlasnej puli modemow. Do negocjacji
>pozostaje jedynie, czy to ma byc 10%, 5%, czy 20%.
>Jesli TPSA sie to nie oplaca - to dowodzi ze mamy do czynienia z klasycznym
>monopolistycznym dumpingiem.

Niekoniecznie, moze to rowniez oznaczac brak zainteresowania wlasnym
rozwojem w kierunku poszerzania uslug Internetowych. W tej sytuacji
trudno bedzie sie dziwic, ze nie chca kupowac sobie miejsca i
milczacego przyzwolenia. Zreszta gdyby przyjeli taka oferte, to na
miejscu komercyjnych zaczalbym sie powaznie bac. Bo wtedy ich szanse
przezycia beda niewielkie. Czego im nie zycze.

Pozdrowienia

Bernard