Re: laptop - temperatury - czy to dużo?

Autor: Saiko Kila <fnvxbxvyn_at_phgzr.vqrn.arg.cy>
Data: Tue 08 Jun 2010 - 18:52:46 MET DST

Proces Piotr M <xx@xx.xx> zwrócił błąd:

> Pomijając dysk. Ogólnie mi chodzi o syndromu gorącego kolana :) A dysk
> to max ok 40st, w porównaniu do ok 80st procka czy nawet pod 100st
> grafiki to chyba jest różnica i chyb ate ostatnie bardziej wpływają na
> rozgrzewanie się obudowy.

Jedyny skuteczny sposób to zarządzanie energią w OS, przy czym są
notebooki dla których to nie jest skuteczne.

Mój notek do grania normalnie nagrzewa procesor (c2d) do 100°C, kartę
graficzną do 95°C a obudowę... zależy od miejsca. Ponad 60°C zmierzyłem.
Kiedy ustawię oszczędny tryb to zamiast 100°C mam 50-60°C i jest dobrze.
Tylko trochę wolno.

> A gdzie i jak w Win7?

Jest tak samo jak w Viście. Używam tylko anglojęzycznej siódemki, nie
wiem jak w polskiej. W notebooku powinno być na taskbarze obok zegara, a
w każdym komputerze jest w Control Panel, jako Power Options. Ja mam
ustawioną opcję pokazywania wszystkiego w Control Panel. Zależnie od
ustawień producenta mogą być tam dwa lub trzy plany. Żeby zmienić
wystarczy kliknąć obok nazwy i zaznaczyć. Opcja "Power saver" jest
najzimniejsza, "High performance" jest najcieplejsza a "Balance" jest
domyślna.

W zaawansowanych ustawieniach jest trochę opcji którymi można się
pobawić, np. Processor power management, gdzie można ustawić maksymalną
wydajność procesora. Jednak to procesor i chipset decydują o tym czy 70%
to więcej niż 50% czy tyle samo.

Ja na notebooku używam zwykle planu Balance, czasem innego. Jeśli chcę
go zmusić do większej pracy to stawiam najpierw na doku, który ma dwa
ciche wentyle i metalową podkładkę... Wycie zawsze

> Tak? To na scalakach nie ma wentylatorów? Ale to nic, skoro jest ten
> jeden to można sterować tym jednym. A w moim Asusie K50AB to nie wiem
> ile jest Fanów..

Więcej niż jeden wentylator zwykle jest w notebookach z procesorami
desktopowymi, w notebookach do grania z mocnymi kartami graficznymi i w
tym podobnych wynalazkach.

> No właśnie dlatego sam boję się coś robić. Bo może być tak że się nie
> polepszy a spieprzy :D Gdyby tak ktoś paluszkiem pokazał, co
> przestawić/odhaczyć/wpisać aby te wentylatory lepiej chłodziły. W tych
> programach czy innych, obojętnie.

Tak się nie da, bo dla notebooków nie ma czegoś takiego, generalnie.
Producent może dołączyć. Hobbyści piszą. Wentylatorami sterują
ustawienia BIOSu, to przy jakiej temperaturze się załączają zależy od
BIOSu (czasami można tam zmienić), do nielicznych notebooków jest
program który umożliwi zmianę obrotów. To w Windowsie też nie zmienia
obrotów - powoduje zmniejszenie temperatury (sterując chipsetem i
procesorem, ewentualnie grafiką, poprzez sterowniki), a notebook sobie
już zmniejsza obroty w zależności od tejże.

Poszukaj do swojego modelu, może ktoś napisał taki program.

--
Saiko Kila
Unregistered Windows User #7.29581131e8