Re: super pendrive

Autor: Radosław Sokół <rsokol_at_magsoft.com.pl>
Data: Fri 14 Aug 2009 - 12:47:50 MET DST

Wiktor S. pisze:

> Już parę lat temu wymyślono EXFAT. A jeszcze dawniej NTFS.

NTFS nie nadaje się na urządzenia z ograniczeniem liczby
cykli zapisu. Poza tym na dosyć duży narzut na pojemność.

EXFAT z kolei jest jednak dosyć nowy i nie wiem, czy przy-
padkiem nie obwarowany jakimiś patentami i innymi proble-
mami utrudniającymi jego implementację w urządzeniach prze-
nośnych i otwartych, darmowych systemach operacyjnych.

Z powodów praktycznych zatem FAT32 jest niepisanym stan-
dardem dla nośników danych. Ale ma ograniczenie wielkości
pliku... ;)

> Od tego jest wear leveling.

...który w tanich pen-drive najpewniej prawie nie działa.

> Co się tak przejmujesz tymi dopuszczalnymi zapisami? Flash jest pod tym
> względem trwalszy od płyty RW. A jeśli po kilku latach intensywnej
> eksploatacji pendrive się zużyje, to trudno. Dyskietki znacznie szybciej
> padały.

Dyskietki "padały" w sumie niezależnie od tego, czy się
je czytało, czy zapisywało. I raczej jednak kilka miesięcy
ciągłej pracy - nawet przy zapisywaniu nowej wersji pliku
co parę minut - wytrzymywały.

Zresztą, legendarna dzisiaj "padliwość" dyskietek to raczej
objawy z "ery schyłkowej". Dyskietki 5.25" były zadziwiają-
co wytrzymałe, całymi latami potrafiły dobrze działać.

|                 |  Politechnika Śląska                   |