Re: pad dysku i jaki zasilacz

Autor: Doxent <doxent_at_NOSPAM.gazeta.pl>
Data: Wed 12 Aug 2009 - 11:40:28 MET DST

Użytkownik "identyfikator: 20040501" <NOSPAMhenku@onet.eu> napisał w
wiadomości news:h5s4ap$o6b$1@nemesis.news.neostrada.pl...
> wczoraj nagle ni z tego ni z owego mój dysk samsung 80gb zaczął stukać
> głowicą... czy Ktoś miał taki przypadek? da się jeszcze odratować dane?
> jak

Takie przypadki to u mnie w okolicy codzienność a dysk padnie prawie każdy.
Czasem 18 lat a czasem 2 miesiące nówka. Tylko przeraża ta ilość nowych
dysków które lubią zjechać do bazy z często bardzo ważnymi danymi. Jedyne
wyjście to regularny backup.
Dane odzyskać da się prawie zawsze, często tylko w specjalistycznej firmie,
ewentualnie poszukaj na allegro usługi odzyskiwania danych. Koszt może być
bardzo wysoki i przekroczy wartość 1.5 TB dysku wielokrotnie więc nie
wiadomo czy opłaca się je odzyskiwać. Jak to zdjęcia z wakacji czy mp3 to
można sobie podarować, gorzej jak np są to dane z płatnika albo innego
programu księgowego.

> myślicie padł sam z siebie czy może padł zasilacz i podaje złe napięcie na
> dysk? (płyta na tym zasilaczu wstaje)

jedyna metoda to podłączyć dysk do innego komputera i zobaczyć jak się
zachowuje. Jeżeli jest wykrywany przez bios to szanse na samodzielne
odzyskanie danych wzrastają znacznie. Dyski bardzo często wykazują takie
symptomy od luzów na wtyczce zasilania typu molex. Czasem pomaga poprawienie
styków przez dociśnięcie cienkim śrubokrętem blaszek i dysk działa nadal
sprawnie.

> no i co sądzicie o zasilaczu: Chieftec GPS-350BB-101L 350W? kusi mnie, ale
> co znajdę to same nieprzychylne opinie, a to się wyłącza a to coś tam, a
> to zimne luty itp...

Chiefteki padają tak jak każde, powiedziałbym że nawet częściej niż Modecomy
czy Codegeny. W końcu to wszysto produkty z dalekiego wschodu. Z tym że te
drugie łatwiej naprawić. Jedyna różnica na korzyść Chiefteków to lepsze
parametry napięć.