Re: Jaki dysk zewnętrzny?

Autor: DooMiniK <_at_poczta.wp.pl>
Data: Thu 08 Jan 2009 - 13:55:45 MET

Wojtek wrote:
> [...]
> Dzienny transfer będzie na poziomie ok 40-50GB, będzie to kopia danych
> wykonywana standardowym narzędziem "Kopia zapasową" (kopia i ASR) z
> Windows 2003. Co prawda backup będzie wykonywany w godzinach nocnych
> ale chciałbym aby dysk miał w miarę szybki interfejs, i tak:
> - USB - chyba najwolniejszy z wszystkich i dodatkowo obciąża procesor,
> ale najbardziej powszechny i uniwersalny
> - FireWire - transfer porównywalny do USB ale nie obciąża procesora i
> musiałbym dokupić zewnętrzny kontroler. Czytałem też o FireWire 800
> ale nie wiem na ile to by się sprawdziło.

Firewire działa dużo szybciej - w przypadku dysków zewnętrznych
praktycznie z pełną prędkością ze specyfikacji firewire; USB 2.0
przy tym to około połowa mniej, czasem troszkę lepiej.

> - eSATA - chyba najszybszy ale też byłaby konieczność zakupu
> stosownego kontrolera (sam kontroler w sumie niewielki wydatek).

WDC robi ciekawe rozwiązania z tych 'tańszych', sam posiadam
w domu taki dysk z USB/firewire/esata.

> Skłaniał bym się bardziej ku temu ostatniemu rozwiązaniu i może jakimś
> dyskiem WD, może ten: http://www.wdc.com/en/products/Products.asp?DriveID=374
> (polecicie coś innego)

Takie coś mam, jestem bardzo zadowolony.

> Oczywiście rozwiązanie powinno być w niezawodne, jak najlepsze, jak
> najtańsze, etc... ;-))) i zamknąć się w kwocie ok 1000PLN (łącznie z
> kontrolerem i kablami).
> Co sądzicie o moim pomyśle?

- fajne, z dużą możliwością utraty danych
- wypada zachować chociaż podstawową redundancję (RAID1).

> Czy może warto zainteresować się jakimś rozwiązaniem NAS?

No raczej wypada trzymać backup kilka ścian od serwerowni. NAS to lepsze
rozwiązanie.

> Może jakieś inne rozwiązanie, sugestie, uwagi, ew. na co powinienem
> zwrócić uwagę?

Poczytać więcej o backupach - sprzęt to nie wszystko, ważna jest też
polityka backupu. W sytuacji, gdy Twoje dane są warte dla Ciebie nie
więcej, niż ten 1000zł, to oczywiście da się coś z tego zrobić i
zniwelować trochę potencjalną możliwość utraty danych.

p.s. pieniądze się znajdą po pierwszej większej awarii...

--
Dominik Siedlak (bachus)
Na serwerze bachus - login taki mam,