Re: Pewna archiwizacja danych

Autor: Mariusz Kruk <Mariusz.Kruk_at_epsilon.eu.org>
Data: Sun 04 Jan 2009 - 20:06:32 MET

epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Przemolo"
>Jaki wg Was jest optymalny (między kosztem i pewnością zapisu) sposób na
>archiwizację zdjęć cyfrowych? (zastosowania amatorskie ale zdjęcia cenne :)
>Do tej pory nagrywałem 3 kopie płyty DVD ale jak widzę po ok. 2-3 latach
>niektóre płyty na pewnych odtwarzaczach DVD odczytują się już bardzo
>kiepsko...

Jaki by ten nośnik nie był, należy nagrywać z metainformacją kontrolną
(np. skróty MD5 plików) i okresowo sprawdzać poprawność danych
ewentualnie zastępując uszkodzone nośniki nowymi.
Stuprocentowej pewności oczywiście nigdy mieć nie będziesz, ale to chyba
najbardziej obniża ryzyko utraty danych. Oczywiście im więcej kopii, tym
niższe prawdopodobieństwo uszkodzenia wszystkich jednocześnie.
(zakładając, że są to zdarzenia niezależne, a nie np. wynik pożaru
mieszkania, w którym znajdują się wszystkie egzemplarze)

--
\------------------------/ A new film by Borg... Mrs. Borgfire
|  Kruk@epsilon.eu.org   |