Re: Jaki wybrać cichy i chłodny HDD do notebook'a

Autor: pwil <pwil_at_kgb.pl.niedziala>
Data: Thu 29 Mar 2007 - 19:52:23 MET DST

Eneuel Leszek nastukał(a):

> Znam takie macierze od ponad dwudziestu lat. Kiedyś myślałem, że innych
> nie ma. (że RAID to to, co się zowie RAID5)

To fajnie, że już wiesz, że są i czym się różnią. :-)

> Ale niestety warto wiedzieć, dlaczego dysk padł.

Pozostałe 11 dysków chodzi od nowości bez zarzutu, a sztuki które padły były
w losowych szufladkach.

> Kiedy te macierze wymyślono -- dyski miały krótszy żywot.
> MTBFy liczone były tysiącami godzin, nie milionami. :)
>
> Jeszcze piętnaście lat temu Novell proponował nie tylko dyski lustrzane
> (na co było oprogramowanie) ale i kontrolery (Sokół napisze, że w
> przypadku IDE to są interfejsy, i przyznam mu rację) lustrzane a nawet
> takie komputery...

Obecnie klastry składające się z kilku maszyn, to w pewnych zastosowaniach
codzienność, a systemy operacyjne potrafią bez problemu zrobić RAID-1 na
dyskach podłączonych do osobnych kontrolerów.

> Teraz dyski są żywotniejsze, ale nadal nie lubią wibracji czy innych
> drgawek lub udarów -- zarówno mechanicznych jak i termicznych. Uderzenia
> pioruna nie przeżyje żaden dysk. :) Podobnie z uderzeniem siekiery. :)
>
> Normalnie eksploatowane -- są długowieczne. :)

Jeden będzie chodził 20 lat bez przerwy, inny padnie w kilka minut po
rozpakowaniu z folii. Jeden egzemplarz będzie lekko szumiał w idle i chodził
bez odczuwalnych drgań, inny egzemplarz będzie piszczał, wpadał w wibracje.

> Na podstawie tego, co napisałeś :) Gdy pada dysk -- warto poznać
> przyczynę.

Przyczyna zazwyczaj jest prosta - wadliwy egzemplarz. Wymieniasz dysk na inną
sztukę i przez następne lata w identycznych warunkach chodzi bez zarzutu.

Miałem przypadek, gdzie nowy dysk w nowym zestawie chodził zupełnie
poprawnie, system się zainstalował bez problemu, kilka godzin później z
komputera stojącego sobie samotnie na biurku zaczęły dochodzić odgłosy
ocierania metalu o metal i kilkanaście minut później system już się z tego
dysku nie podnosił, a dźwięki nie ustępowały. Komputer z następnym dyskiem
chodzi z pewnością do dziś.

> I niskie, i wysokie, z tym że bardzo wysokie jest bardzo szkodliwe, a
> bardzo niskie nie. :) A jeśli napięcia spadną do zera -- to
> powiedziałbym nawet, że nie są szkodliwe. ;)

Bardzo wysokie jakości zasilaczy są szkodliwe, a bardzo niskie nie? Gdy
napięcia spadają poniżej pewnego progu dysk zaczyna się wyłączać w czasie
pracy, co samo w sobie jest dla niego szkodliwe. Producenci dysków zazwyczaj
liczbę cykli start/stop deklarują na 30-50 tysięcy, i to przy założeniu że
dysk pomiędzy takimi cyklami zatrzyma się. Przy zbyt niskim napięciu często
jednym z objawów bywa głośny odgłos stukania głowic dysku.

W sytuacji, gdy po wymianie wadliwego dysku w krótkim czasie padał kolejny
dysk, niejednokrotnie okazywało się, że napięcia zasilacza były właśnie zbyt
niskie i zmiana zasilacza rozwiązywała problem padających kolejno dysków.

> Zasilacz ma podawać stosowne napięcia.

W zasilaczu impulsowym normalne jest, że przy zmianie obciążenia {na większe
lub mniejsze} napięcie na wyjściu ulegnie też zmianie i tutaj lepsze
zasilacze cechują się m.in. mniejszymi skokami napięć przy zmianie tego
obciążenia. Lepsze zasilacze mają lepsze filtry napieć, które wytłumiają
zakłócenia wyższej częstotliwości. Tego nie zmierzysz za pomocą taniego
chińskiego miernika kupionego na bazarze.

--
  /          /\  - IE używasz? poważnie? A w publicznej toalecie...