Re: OC - C2D...

Autor: BartekK <sibi_at_NOSPAMdrut.org>
Data: Thu 29 Mar 2007 - 17:00:49 MET DST

Andre napisał(a):
> jak podkreca sie prawidlowo C2D.
> jezeli podkrecam C2D to automatycznie podkrecaja mi sie rowniez
> pamieci? jezeli nie to czy sam powinienem je podkrecac?
- Przede wszystkim ustawiasz zegar FSB (dla E4300 domyslny to 200MHz,
marketingowo x4 = 800MHz)
- Mnoznik dla E4300 jest od 6 do 9 (mozesz zmieniac, we wszystkich c2d
jest zmienny, mozesz tez ustawic by sam sie zmienial dostosowujac do
potrzebnej wydajnosci
FSB 200 x mnoznik 9 = 1800MHz i to jest oryginalny zegar E4300 (a z
okazji oszczedzania enerii umie on zwalniac do 200x6 =1200MHz)
- Pamieci (przynajmniej na interesujacym cie czipsecie i965) mozesz
ustawiac z fsb 1:1, 3:4, 3:5, 2:5, 1:2 itp kombinacje zaleznie od biosu
i plyty (wyzszy dzielnik oznacza ze ram pracuje szybciej od procesora).
Najwolniej jak sie da ustawic ram to 1:1 czyli dla procesora pracujacego
przy 200MHz ram chodzi na 200MHz czyli jako DDR2 400 (obojetnie jakiego
jest typu, czy 533,667,800). Dlatego dla procesorow E6300 (majacych
zegar zewnetrzny 266, marketingowo 1066) wymagany jest conajmniej ram
typu ddr 533.
Jesli chcesz podkrecic procesor do FSB=333 - bedziesz potrzebowal
pamieci _conajmniej_ typu 667. Pamieci DDR2-800 zagwarantuja ci (o ile
jeszcze wytrzyma to czipset!) mozliwosc podkrecenia do FSB=400 czyli
3.8GHz z E4300 :] Brzmi dziwnie - a to jeszcze nie koniec mozliwosci
tych procesorow :)

W przypadku c2d nie ma problemow (jak np przy athlonach socketA) ze
jesli pamiec nie chodzi 1:1 (synchronicznie) z procesorem to mimo ze
chodzi szybciej to jej wydajnosc spada. W c2d (zreszta w a64 chyba tez)
obsluga pamieci jest w miare niezalezna od synchronicznosci, i im
szybsza pamiec - tym szybciej bedzie dzialac. Wiec jesli masz mozliwosc
ustawic jakikolwiek mnoznik wiekszy niz 1:1 to bedzie lepiej.

Zupelnie osobno i niezaleznie w tych czipsetach ustawia sie taktowanie
pci-e (domyslnie 100MHz i raczej nie ma sensu zmieniac). Podkrecanie FSB
i zmiany mnoznikow ramu i procesora na nic innego niz ram i procesor
wplywu nie maja.. Oprocz czipsetu - on pracuje z pelnym FSB i nawet juz
przy 266MHz grzeje sie jak maly parowóz. Jesli naprawde koniecznie
chcesz kupic DS3 a nie DS4, i chcesz cos podkrecac - to pomysl o lepszym
chlodzeniu tego malego biedactwa ktore bedzie osiagalo po 80-110stC

Przy okazji wspomne o mnoznikach i zegarach poszczegolnych prockow:
- E4300 to 200MHz od x6 do x9
- E6300 to 266MHz od x6 do x7 (marny zakres regulacji mnoznika)
- E6400 to 266MHz od x6 do x8
- E6600 to 266MHz od x6 do x9

Z tego latwo policzyc ze E4300 z pamieciami np 533 bedzie duzo bardziej
"podkrecalny" niz E6300 - ze wzgledu na wyzszy mnoznik (a zegar
zewnetrzny ograniczony w obu przypadkach ramem do 266MHz