Re: Temperatura Seagate 250GB

Autor: Michal Bien <mbien_at_uw.edu.pl.invalid>
Data: Wed 21 Mar 2007 - 15:19:24 MET

Gozdek <gozdek@poczta.onet.pl> wrote:

> Posiadam dysk Seagate barracuda 7200.9 250GB. Zastanawiam sie czy nie
> przesadziłem z obnizeniem temperatury dysku gdyz po 6 godzinach pracy
> wynosi 28 stopni Celcjusza. Mam otwartš obudowę nad dyskiem Wiatrak
> 8cm, podłšczony przez rezystorek, obroty ok 1200 obr/min. Gdzies
> czytalem ze dla dyskow optymalna temperatura jest w granicy 37-44
> stopnie czyli temperatura pracy i mniej i wiecej od tych granic to
> jest zle

            Nie sluchaj bajek, tylko przejrzyj specyfikacje producenta:
wiekszosc podaje jako warunki pracy temperature 0-60 stopni i gradient
temperatury do 20 stopni/h. Ponizej 10 stopni mozesz miec juz kondensacje
pary wodnej, poza tym takiej temeratury nie utrzymasz i szybko ona rosnie
po starcie co dyskowi nie sluzy wiec wszystko co powyzej ~15 stopni jest
dla dysku OK przy zalozeniu ze temperatura nie rosnie gwaltownie po
wlaczeniu (przechowywanie w zimnym pomieszczeniu a potem szybkie
nagrzewanie sie wnetrza obudowy od CPU/GPU/chipsetu/samego dyski itp).
Temperatura 28 stopni jest bardzo dobra dla dysku - zblizona do idealnej -
ani nie ma zbyt duzych skokow temperatury, ani dysk sie nie przegrzewa.
W letnie upaly bedziesz mial ladnych kilka stopni wiecej. W tej chwili mam
na dysku systemowym na SATA (nie chlodzony w koszu wewnatrz obudowy 29
stopni, a na PATA w kieszeni bez wlasnego chlodzenia 21 stopni i ten 3,5"
120 GB 7200 RPM w kieszeni jest chyba najlepiej dzialajacym dyskiem jaki
mialem - moze to Cie uspokoi - dysk na pewno Ci sie nie przeziebi ;)

--
Pozdrawiam, Michal Bien
mailto:mbien@mail.uw.edu.pl