Re: LCD 20" - jakosc interpolacji

Autor: Tomek Gruca <tomekgruca_at_gmail.com>
Data: Mon 12 Mar 2007 - 23:34:53 MET

On 10 Mar, 01:15, "Ajoka" <ajoka.a...@wp.pl.TNIJ> wrote:

> Chłopie co ty za farmazony wypisujesz, albo wzrok masz zupełnie,
> zniszczony.

na tyle, ze nie musze nosic okularow... dla jasnosci

> CRT-19" nie jest równy wielkością 19"-LCD w najlepszym razie obszar widziany
> na CRT ma 18 cali a zwykle 17,5".

zgadza sie.. ale to nie ma zadnego znaczania z punktu widzenia mojej
wypowiedzi

> Jak miałem 19" CRT, też pracowałem w 1024x.. lub 1152x... , ale to ma się
> nijak
> do LCD.
>
> Używam intermolacji wielokrotnie, i mam dobry, nawet bardzo dobry monitor
> bo Samsung 215TW. I jeżeli do gier i nawet video interpolacja może być,
> tak do pracy w Windows jest niedopuszczalna, a przynajmniej
> nieporozumieniem..

Coz... nasza rozmowa ma styl "tak" "nie" "tak" "nie"... dzis dostalem
owego Samsunga i dzialam na 1024x.. @20". Napewno wygodniej sie czyta
tekst niz native@19", bo literki sa duze. Obraz nieostry, ale
spodziewalem sie...
Proponuje kazdemu, kto bedzie mial podobny dylemat odpalic sobie cos
na 1024x.. @20" i samemu ocenic - dla mnie tekst jest tak czytelny, ze
nie ma o czym mowic i to co piszesz to bzdury - rozumiem - masz
dokladnie odwrotne zdanie.

> Tego zadnia o 100Hz to w ogóle nie kumam! Bo jeśli mówisz o LCD do nie ma
> mowy

wybacz, ale chyba nie jest to az tak skomplikowane. LCD z definicji
nie migocze - jest przeciwny problem smuzenia. Problem migotania jest
znany z CRT. Czyli juz masz 2 powody (z tym co sam podales), dla
ktorych 100Hz dotyczy CRT.
Pisalem o zaletach LCD nad CRT - brak smuzenia to jedna z nich. W CRT
migotanie mozna ograniczyc, a wrecz wyeliminowac przez zwiekszanie
czestotliwosci odswiezania, ale moj CRT, ktory ma max. 1024x.. @200Hz,
poczawszy od 120Hz traci powoli ostrosc.. zreszta wszystkie monitory
jakie widzialem przy tak duzych czestotliwosciach mialy taki efekt.

> Ok, tylko że to formalnie rzecz ujmując nie jest interpolacją, to jedynie
> zwielokrotnienie.

racja.. czekam zatem na 2048x.. @22", gdzie bede mogl sobie
zwielokrotnic do 1024x.. :)
Kiedys w koncu wszyscy zaczna robic wieksze czcionki, a moze i do HTML
wejdzie rozwiazanie dla stron multi-rozdzielczosciowych i pomysle o
uzyciu natywnej rozdzielczosci.

> Widać z twoich tekstów że nigdy nie miałeś dłużej LCDeka, więc nie pytaj
> jeśli nie oczekujesz odpowiedzi, i od razu znasz na wszystko odpowiedź.

wybacz, ale zadalem jasne pytanie (prosze o polecenie monitora z dobra
interpolacja) - odpowiedziales na cos kompletnie innego (interpolacja
do niczego sie nie nadaje). Do tego uwazam, ze nie masz racji i stad
ta dyskusja.

> Bo akurat to co przekreśliłeś w pierwszym zdaniu jest dla ciebie najlepszym
> rozwiązaniem. Praca na 20"@1600x..-> 800x.. może i wyrażna i ostra, ale
> na dłuższą metę, szkoda było by mi tracić taką wysoką rozdzielczość, chyba
> że ktoś ma bardzo dużą utratę wzroku.

no tak.. 800x.. to przegiecie, ale jeszcze przez pare lat strony beda
optymalizowane dla 1024x..

Zeby nie byc goloslownym podaje 2 zdjecia (proponuje porownywac na
srodku, bo tam aparat lapie ostrosc):
Samsung 204B, TN, 20", 1024x768
http://chwarzno.pl/~tomek/monitory/samsung.jpg

iiyama Prolite E481s, IPS, 19", 1280x1024
http://chwarzno.pl/~tomek/monitory/iiyama.jpg

Wielkosci czcionek nie widac, bo zdjecia sa robione z roznej
odlegosci, ale oczywiste jest ze w pierwszym sa duuuzo wieksze.
Ostrosc natomiast mozna dobrze porownac.
Jesli ktos ma jeden z wymienionych tu monitorow (2x iiyama, philips,
hp) i dobry aparat to bylbym wdzieczny za takie zdjecie - to jest
wlasnie odpowiedz na moje pytanie z pierwszego postu.

--
Tomek