[lam] Nowy dysk... i co dalej?

Autor: AD <adamu_at_widzew.net>
Data: Fri 08 Sep 2006 - 15:00:06 MET DST

Witam!
Na wstępie zaznaczam, że nie jestem najmocniejszy w te klocki, i nie
wymieniałem jeszcze nigdy samodzielnie dysku.
(innymi słowy pytanie amatora).

Sprawa ma się tak, że kupiłem nowy dysk na Parallel ATA o pojemności 320GB
zwany dalej 320GB.
Mam też stary dysk na którym pracowałem do tej pory też na PATA o pojemności
80GB zwany dalej 80GB.

Chcę teraz korzystać tylko z jednego, nowego dysku. Czy przed jego pierwszym
użyciem musze go sformatować? Dysk jest kupiony nowy, prosto ze sklepu.
Dysk 320GB chcę podzielić na partycje (taki sobie wymyśliłem podział):
partycja (1) ok 30GB na Win XP Pro.
partycja (2) ok 10GB na Linuxa
partycja (3) ok 80GB na programy i dokumenty
partycja (4) ok 200GB muzyka, filmy, reszta

I teraz się zastanawiam, co lepsze dwie osobne partycje (3) i (4) , czy może
lepiej zrobić jedną partycję i poprostu zamiast partycji zrobić katalogi? Co
lepsze? Nie mam pojęcia...

Pytanie drugie: Wszystkie partycje wymyśliłem sobie że będą NTFS. Jeżeli
powinno być inaczej to dlaczego?
Pytanie 3.: czy kolejność partycji ma znaczenie? Bo z tego co wiem, to
początek dysku jest najszybszy, wiec chyba na pierwszej partycji powinien
być system, a dalej wszystko inne (tak jak to wyżej wypisałem )
Pytanie 4.: Jakim programem najlepiej porobić te partycje? Jak to wykonać
zaraz po podłączeniu dysku, tzn., podłączam czysty dysk do kompa, bez
systemu, bez partycji, jak go sformatować, jak na takim dziewiczym dysku
podrobić partycje?

Co jeszcze powinienem zrobić żeby wszystko ładnie chodziło?

Za wszelkie wyjaśnienia i odpowiedzi na temat z góry dzięki.
A wyzwiska nie na temat proszę sobie darować.
Pozdrawiam - Adam