Re: co to jest dobrze wentylowana obudowa

Autor: Jolly Roger <dsbrak_at_maila.w.pl>
Data: Sat 20 Aug 2005 - 19:22:00 MET DST

Dnia Sat, 20 Aug 2005 12:19:20 +0200, cmyk napisał(a):

> mam pytanko co powinna miec obudowa zapewniajaca
> optymalny oplyw powietrza (do wewnatrz podejrzewam ze
> to zalezy od liczby kart, tasm itp i nie za bardzo da sie
> to modyfikowac ale chodzi mi o optymalny obieg powietrza
> z zewnetrznym otoczeniem) ?

Nie liczy się to co obudowa prezentuje sobą na zewnątrz. Liczy się to co
jest w środku. Trzeba pamiętać o odpowiednimułożeniu kabli (ideałem jest
używanie kabli SATA i okrągłych ATA i to w jak najmniejszej liczbie).
Wszelkie karty powinny znajdować się jak najniżej aby owiewało je
chłodniejsze powietrze. No i najlepiek posiadać zasilacz z odczepieymi
kablami aby ich nadmiar nie walał się w środku.

> czy obecnie zasada jest, ze obudowy kupuje sie z wiatrakami
> czy bez nich ?

nie ma takiej zasady

> czy moglibyscie polecic paru producentow lub jakies konkretne
> modele obudow atx do zastosowan domowych (nieserwerowych),
> ktore uwazane sa za dobre rozwiazania w zakresie obiegu
> powietrza :)

Cokolwiek kupisz to w 99% będzie dobre. Chodzi o to żeby w środku burdelu
nie zrobić bo wtedy najlepsza obudowa nie pomoże. Pamiętaj, że można
zapewnić dobry obieg powietrza nie stosując żadnych dodatkowych
wentylatorów - wystarczy tylko przemyśleć jak elementy w budzie mają byc
umieszczone aby do minimum ograniczyć elementy mogące zakłócić obieg
powietrza. W ostateczności można dodać 1 wentyl wciągający powietrze (ważny
jest filtr przeciwkurzowy) i jeden wyciągający. Aby zapewnić dobry obieg
powietrza wcale nie trzeba ładować kilka wiatraków. 2 wiatraki +
przemyślane rozmieszczenie elementów i minimalna ilość kabli bez problemu
zapewni dobry obieg (chociaż u mnie nie ma żadnych dodatkowych wiatraków a
temperaturę w budzie mam zawsze niziutką).

> gdyby ktos chcial zmodyfikowac istniejaca obudowe - to co
> nalezy zrobic - w ktora strone powinny pompowac wiatraczki,

z przodu wciągający i z tyły wyciągający powietrze.

> czy wiercic dziury i jesli tak to gdzie

nie ma sensu, bo takie problemy z temperaturą da się inaczej rozwiązać
unikając przy tym tony kurzu.

> lub co innego mozna
> zrobic zeby byl lepszy obieg powietrza (poza wystawieniem np.
> kompa poza zabudowane biurko itp).

1 wiatrak z przodu i 1 z tyłu (taki 120x120 to ideał). Kable mają być
ładnie ułożone - nie można dopuścić do sytuacji że taśma ATA idzie zdłuż
calej obudowy. Można też kupić kable okrągłe. Niestety często producenci
płyt głównych tak rozmieszczają wtyczki i gniazda, że nie za bardzo da się
to wszystko tak podpiąć, aby obieg powietrza w budzie na tym nie ucierpiał.

> thx.
> cmyk

pozdr.

GG: 9542153  mail:nospam_mach82_xl@wp.pl_nospam