Re: Dual Channel

Autor: maX <aver_at_interia.pl>
Data: Tue 28 Dec 2004 - 02:15:36 MET

Użytkownik "Sander" <ROT13_fnaqre3@tnmrgn.cy_ROT13> napisał w wiadomości
news:cqqbik.31o.1@Hobby.od.18.lat...
> Co innego w przypadku Athlona XP, gdzie przepustowość CPU-RAM wynosi
3.2GB/s
> a tyle to potrafi zapewnić pojedyńczy moduł pamięci DDR400.

Tak się ostatnio zastanawiałem i doszłem do wniosku (aczkolwiek nie
popartego żadnymi dowodami, więc jakiś posiadacz nForce2 / KT880 musiałby to
najpierw sprawdzić) że i w platformie SocketA DualChannel może się bardziej
przydać niż ten śladowy wzrost wydajności wynikający z nadwyżki
przepustowości pamięci (6.4GB/s) na prockiem (3.2GB/s).
Otóż jak wiadomo pojedynczy moduł DDR400 zapewnia przepustowość 3.2GB/s
(pracując na magistrali 200(400)MHz synchronicznie z FSB procesora)
Zwiększona w przypadku Duala przepustowość pamięci (6.4GB/s) daje, powiedzmy
3% realnego wzrostu wydajności.
Przestawiamy teraz magistralę pamięci na 100(200)MHz - czyli w singlu będzie
1.6GB/s. W dualu będzie to znów 3.2GB/s - czyli tyle co singiel DDR400. Ale
ponieważ pamięci pracują na połowę niższej magistrali można im praktycznie
na maksa pozmniejszać timingi - standardowy moduł DDR400 dla nominalnej
częstototliwości 200MHz można ustawić (zazwyczaj) na 3-3-3-8. Dla magistrali
166 jest to z reguły 2.5-3-3-7, a dla 133 2-2-2-6 (do sprawdzenia w SPD).
Dla interesujących nas 100MHz praktycznie można zejść do 1.5-2-2-5 (niżej to
już chyba żadne mobo nie umożliwia)
W powyższym przykładzie tracimy co prawda owe 3% "poweru" za nadwyżkę
przepustowości (bo pamięć działa z 3.2GB/s), ale zmniejszone z 3-3-3-8 na
1.5-2-2-5 timingi powinny conajmniej 2-krotnie zrekompensować tą stratę.
No, ale jak napisałem ktoś musiałby to sprawdzić.