Re: Dwa tunery TV w jednym komputerze

Autor: Sniper <sniper10000_at_poczta.onet.pl>
Data: Tue 21 Dec 2004 - 18:11:36 MET

B.Paciorek napisał:

> Czy pod WinXP można włożyć dwa tunery TV na PCI i potem oglądać
> równolegle dwa programy- a najlepiej na dwóch podłączonych do
> peceta monitorach;

Tak. Ja mam u siebie 2 tunery: AVerMedia TV Phone 98 i Lifeview
FlyVideo 2000, 2 karty graficzne: Radeon 9100, Matrox Mystique
i 2 monitory: LG 19", Philips 17".

Z instalacją sterowników nie miałem żadnych problemów (na 98 i XP).
Pomijam tutaj fakt ogólnych konfliktów przy użyciu tylu kart (mam
łącznie 5 kart PCI + 1 AGP + mnóstwo dodatkowych urządzeń na płycie
MSI KT3 Ultra ARU), bo to tylko kwestia powachlowania kartami w
slotach PCI. Oczywiście temat mam już opanowany, więc nie miałem
żadnego problemu.

Domyślny monitor (LG 19") obsługuje Radeon 9100. Na nim zwykle
oglądam obraz z tunera AVerMedia. Jeśli zmniejszę obraz do trybu
okienkowego, to mogę bez problemu odpalić w drugim okienku telewizję
z drugiego tunera (na tym samym monitorze lub na dwóch osobnych). Na
drugim monitorze (Philips 17") mogę oglądać TV tylko w trybie
okienkowym, bo Matrox Mystique nie obsługuje overlaya. Okienko może
mieć wtedy maksymalny rozmiar równy pełnej ramce PAL, więc podczas
oglądania TV przełączam rozdzielczość na tym monitorze na 800x600.
Ramka zajmuje wtedy prawie cały ekran i można oglądać prawie tak
samo jak na pełnym. Jest tylko drobny mankament: telewizja z
wyłączonym overlayem nie wygląda najlepiej - widać lekkie smużenie
i coś jakby rozjeżdżanie się synchronizacji obrazu z dźwiękiem.

Inny problem: oba tunery bardzo mocno obciążają procka gdy
wyświetlają obraz na drugim monitorze. Na domyślnym obciążenie
osiąga 35% (Athlon 1800+) a na drugim jest zależne od rozmiaru
okienka - przy maksymalnym ok. 70%. Nie potrafię ocenić czy to
wina po prostu kiepskiego Matroxa, czy może tylko braku obsługi
overlaya. Jeśli oglądam TV jednocześnie na obu monitorach, to
obciążenie sięga 100%. Nie da się już absolutnie nic więcej robić
(np. nagrywać płyt), bo zaczyna straszliwie rwać obraz.

W kwestii dźwięku: kabelek Line-Out jednego tunera wpiąłem do
Line-In jednej karty dźwiękowej, a z drugiego tunera do drugiej.
Tym sposobem dźwięk z jednego tunera mam w głośnikach, a z drugiego
w słuchawkach i 2 osoby mogą w miarę wygodnie oglądać wspólnie
telewizję. Jedyny problem jest taki, że czasami nie wiadomo na co
patrzeć :))) Nie udało mi się natomiast opracować patentu jak
wykonać to na jednej karcie muzycznej. Przyznam, że specjalnie się
nad tym nie zastanawiałem, bo mam 2 karty :)

I na koniec odniesienie do twojej karty. Mój Radeon posiada tylko
1 RAMDAC, więc z założenia nie potrafi wyświetlać obrazu z dwóch
tunerów na dwóch różnych monitorach. Inna kwestia: nie mam monitora
LCD, a na mojej karcie drugie złącze ma standard DVI-D, więc analoga
do niej nie podłączę - stąd właśnie dodatkowy Matrox. Twój Radeon ma
2 osobne RAMDAC-i, a z postu wynika, że masz do niego podłączone dwa
monitory. Na pewno da się zatem oglądać TV na dwóch monitorach (tak
jak u mnie). Pozostaje tylko kwestia, którą poruszył Radek Sokół -
prawdopodobnie nie da się jednocześnie oglądać 2 programów w trybie
overlay. Niestety nie miałem okazji samodzielnie tego przetestować,
ale w tej kwestii nie odważę się z Radkiem polemizować :) Będziesz
się musiał przyzwyczaić, ew. możesz dokupić kartę obsługującą ten
tryb. Jeśli się nie mylę, chyba jakiś Matrox Millenium będzie
odpowiedni, choć sugerowałbym to dokładnie sprawdzić.

P.S.
Kiedyś wsadziłem do kompa 4 różne tunery i też działało. Dla śmiechu
podłączyłem jeszcze jedną kartę graficzną (więcej nie dałem rady, bo
złączy PCI zabrakło) i mogłem oglądać 4 programy telewizyjne na 3
monitorach jednocześnie. Niestety - momentami robił się pokaz
slajdów :)

--
     \^^^^/             Pozdrawiam, Sniper              \^^^^/