Re: [dyskli twarde] IDE i SCSI - 7200 10k i 15k - jakie różnice w prędkości ?

Autor: Jacek Marek <no.spam_jmarekw_at_interia.pl>
Data: Tue 21 Dec 2004 - 10:03:27 MET

Zethon wrote:
> [...]
No 15 000 są szybsze, jeśli chodzi o obroty teleży ;-)
Dyski SCSI są podpięte do kontrolera SCSI (ale odkrywcze) i ostatni
kontroler jaki standard przewiduje to 640 MB/s, ale ani dysków ani
kontrolerów takich jeszcze nie ma.
Dostępne są top = 320MB/s i "standard" = 160MB/s co i tak jest więcej niż
ATA/SATA daje...

> Predkosc obrotowa dysku ma bardzo duzy wplyw na czas dostepu do
> danych, jesli chodzi o transfery to juz raczej mniej, tutaj juz
> wchodzi w gre magistrala ATA, SATA, SCSI itd.
> Poza tym dyski SCSI sa przeznaczone bardziej do pracy w raidzie, wtedy
> pokazuja na co je stac.
A tu się nie zgodzę...
SCSI w porównaniu do ATA (u mnie):
Dysk SCSI 160MB/s obciążenie "proca" 1%-5%
Dyski SCSI 20MB/40MB/s (7x/4x - dwa raidy 5) obciążenie "proca" 3%-9%
Dysk ATA obciążenie "proca" 40%-80%-100%
I to jest moim zdaniem największa przewaga SCSI.
"proca" = kernel time + procesor

> Nieoplacalnym jest kupowac DROGI przykladowo dysk SCSI Ultra320 15k
> rpm, ktory srednio ma czas dostepu 3-4ms, bo w gruncie rzeczy nie
> zauwazysz zbytnio tej roznicy. A i tak w SCSI BARDZO DUZA!!! role
> odgrywa kontroler. Jesli zbierasz sie do kupna dysku, to proponuje Ci
> kupic zwyklego SATA 7200, 8MB cache i dobrze zeby mial NCQ (maxtor,
> seagate)
Za kontroler RAID 0-5 Mylexa 160MB/s na Allegro dałem 150 zł, za dysk IBMa
36GB/160MB/s zapłaciłem 300 zł, owszem mógłbym kupić większy ATA ale i tak
uważam że to jest dobry zakup... ATA są miłe jako "storage" ale jako dysk
systemowy, użytkowy to -> SCSI polecam!

JM