Re: 2 HDD i 2 CD jak podłączyć na 2 taśmach

Autor: <lev_at_k>
Data: Mon 20 Dec 2004 - 15:50:04 MET

adam wrote:

> wiedz, że jak dasz hdd i cd na jednej oraz drugi hdd i
> drugi cd na kolejnej, to będzie to ATA 66 czyli wolno (dysk jesli nie jest
> jakims zabytkiem, to chętnie podziała szybciej). Po prostu będzie tak, jak
> pozwoli wolniejsze urządzenie na taśmie.

Niekoniecznie - to co piszesz jest prawdą, ale praktycznie tylko dla
zabytkowych MB. Współczesne płyty główne w przytłaczającej większości
mają kontolery IDE obsługujace tzw. "niezależne timingi sprzętowe"
(http://www.pcguide.com/ref/hdd/if/ide/conf_Timing.htm). I nie ma
żadnego problemu jesli jeden napęd komunikuje się przez ATA 33 (swoją
drogą - skąd u ciebie to ATA 66 - nigdy nie spotkałem CD/DVD pracującego
na tym interfejsie?) a drugi na tej samej taśmie np. przez ATA 100. Inna
sprawa że mieszanie napędów optycznych i hdd na jedenj taśmie nie jest
zalecane ze wzgledu na korzystanie przez te pierwsze z bardziej
skomplikowanego od IDE/ATA (i przez to spowalniającego pracę) protokołu
ATAPI.
No i przecież nadal istnieje niemożność jednoczesnego współdzielenia
danego kanału przez dwa urządzenia w danej chwili - co oznacza że nawet
jesli są podłączone oba, tylko /jedno/ może komunikować się z
kontrolerem w okreslonej jednostce czasu. Powoduje to że przy
okreslonych zastosowaniach jak np. przegrywanie płyt "on-the-fly" warto
rozważyć mozliwość podpięcia napędów optycznych na róznych taśmach
(wspólnie z hdd). Mimo pewnego spadku wydajności na pojedynczej taśmie -
sumarycznie może się to okazać znacznie wydajniejsze w danym zastosowaniu.

> A, że taśmy brakuje trochę, to już Twój problem jak rozwiążesz. Osobiście
> proponuję potasowac trochę napędami w obudowie.

I w miarę mozliwości napędy "Master" umieszczac na końcu kabla.

> ad.

Pozdrawiam