Kontroler S-ATA i dysk 300gb - ciag dalszy... pomocy...

Autor: gresiek <gresiek_at_eddf.poczta.fm.eddf>
Data: Fri 10 Dec 2004 - 15:01:10 MET

hej,

w nawiazaniu do mojego wczorajszego postu o problemie z podlaczeniem dysku
do kontrolera S-ATA Adaptec (chip sil3112).

1) czy istnieje na rynku w sprzedazy jakis porzadny (i nie za drogi!!!)
kontroler S-ATA rozpoznajacy fizycznie wielkie dyski?

2) okazuje sie ze moj dysk jest rozpoznawany w systemie tylko w przypadku
"podlaczenia na goraco", tzn. system uruchomiony, podlaczam dysk do
kontrolera tasiemka, dysk pojawia sie w systemie...
przy normalnym podlaczeniu dysku i starcie systemu, dysku nie widac, windows
albo sie wiesza przy wstawaniu albo sie uruchamia i dysku nie ma...

inna ciekawostka, jesli juz zrobie "hot plug" i dysk jest w systemie to po
zrobieniu boota miekkiego ("uruchom ponownie system") dysk jest rozpoznawany
przez bios kontrolera (pojawia sie info od biosu kontrolera przy
uruchamianiu - maxtor, kanal 0 i prawidlowy rozmiar)!!! natomiast jesli
wylacze komputer lub zrobie twardy reset dysk "znika" i musze powtarzac
zabawe z podlaczaniem na goraco :-( patrz: punkt 2)

czy cos da sie z tym zrobic? oczywiscie zeby rozwiazac te problemy? silicon
image ma nowy bios do kontrolerow opartych o sil3112 ale nie wiem czy
przypadkiem adaptec nie stosuje jakis swoich kodow i czy sie nowy bios nie
pogryzie z kodem adapteca...

moja plyta glowna - gigabyte GA-7N400 Pro2 (Rev 2.0), winda xp + sp2, w
biosie mam normalne ustawienia tzn nic nie jest overclokowane...

a tu moj wczorajszy post:

mam taki problem... kupilem dysk 300GB S-ATA po czym okazalo sie ze moj
kontroler na plycie glownej obsluguje najwyzej 137gb (?). no wiec
postanowielem kupic kontroler PCI S-ATA. kupilem Adapteca 1205SA i pomimo iz
w opisie jest wyraznie napisane ze kontroler obsluguje dyski powyzej 137gb
to kontroler nie rozpoznaje dysku (oczywiscie na stronie Adapteca nie
znalazlem info jaka jest max pojemnosc obslugiwana przez ten kontroler)!
pozniej sprawdzilem na stronach Silicon Logic (producent chipsetu) ze ten
chipset ktory jest na tym kontrolerze obsluguje max 137GB!!! wiec ja juz nic
nie rozumiem! Adaptec zaznacza ze granice 137gb mozna pokonac stosujac
odpowiedni system operacyjny (windows xp). ale bios kontrolera w ogole nie
widzi mojego dysku przy bootowaniu!

moje pytanie jest nastepujac - jaki kontroler obsluzy tak duzy dysk i gdzie
i za ile mozna go kupic (najlepiej wyslkowo). prosze o wskazanie konkretnych
modeli!
z gory dziekuje za pomoc!