Piski z komputera podczas obciążenia CPU

Autor: voice <po.co_at_komu.dzis>
Data: Wed 01 Dec 2004 - 00:10:23 MET

Cześć!

Ostatnio zaobserwowałem dziwne zjawisko.

Kiedy procesor jest obciążany z komputera zaczyna dobiegać ledwo
słyszalny pisk -- można to porównać z dźwiękiem jakie wydaje
łożysko, które zaczyna już się wycierać.

Kiedy komputer nie jest obciążony, pisk jest bardzo słabo słyszalny.
Natomiast wystarczy, że ruszę myszą, aby pisk się nasilił. Po
zaprzestaniu ruszania myszką, poziom pisku z powrotem maleje.

Myślę, że jeżeli obroty wentylatora na procesorze zmieniane są w
zależności od jego obciążenia, to może być to wina właśnie wentylatora.
Ale komputer jest z 1998 roku, więc wątpię, żeby płyta główna, czy
sam wentylator miały takie możliwości.

Wentylator to standardowy wiatrak dołączany do Celerona 366 -- taki
właśnie mam procesor.

Macie jakieś pomysły, skąd może brać się ten pisk? Jego
częstotliwość to tak "na ucho" około 5 kHz.

Pozdrawiam,
voice

--
unsigned int gg = 2627828;