problem z dyskiem Seagate Barracuda 120 GB SATA (długie)

Autor: Mad <musiol5_at_gazeta.pl>
Data: Sun 23 May 2004 - 10:08:25 MET DST

Witam,

Moja konfiguracja to: Athlon Barton 2600+, Epox 8RDA3+ ver.3.x, Seagate
Barracuda 120 GB SATA, Radeon 9600 Pro Sapphire, 512 MB DDR RAM Samsung.
Chciałbym opisać dość dziwny problem, który pojawia się co około 3 dni i
objawia się w ten sposób, że podczas pracy komputera nagle zaczyna
"postukiwać" dysk twardy - słychać to tak jakby głowica próbowała odczytać w
kółko jedno miejsce na dysku, a mnie kojarzy się z pociągiem przejeżdzającym
po łączeniach szyn :-)
Oczywiście system się zawiesza, co ciekawe po uruchomieniu (nawet zupełnie
wyłączonego komputera) postukiwanie pozostaje. Kiedy dysk postukuje
kontroler SATA/RAID firmy Silicon Images 3112A nie wykrywa żadnego dysku
SATA. Radzę sobie z tym w ten sposób, że bootuję system z płytki Windows XP,
wtedy "postukiwanie" ustaje i mogę normalnie włączyć komputer bez żadnych
konsekwencji.
Wg mnie problemem jest sterownik dostarczany przez producenta kontrolera
SATA/RAID, początkowo instalowałem sterownik z firmowej dyskietki w wersji
1.0.28 - w ogóle nie mogłem postawić systemu, potem znalazłem sterowniki w
internecie w wersji 1.0.44 i w zasadzie jest ok, mogę pracować ale dysk
czasmi się zawiesza i "postukuje".
Serwis wymienił płytę główną i dysk, objawy nie ustąpiły. Windows XP, Bios i
sterownik nForce2 mają wszystkie aktualizacje, procesor pracuje na napięciu
1,7V, pamięci RAM pracowały w innym kompie.
Może ktoś miał podobny problem, na zachodnich forach dyskusyjnych wyczytałem
że podobne problemy w takiej kofiguracji jak moja pojawiały się na dyskach
SATA Maxtora - niestety nie opisano rozwiązania problemu.
Jedyne czego nie sprawdzałem to zasilacz Tracer 350W, ale problemy pojawiają
się nawet w stanie spoczynku, kiedy nie są uruchomione żadne aplikacje.
Jeżeli nie znajdę tutaj odpwiedzi to zasilacz zostanie głównym podejrzanym.

Pozdrawiam
Mad