Re: dysk 80 gb - zacina przy boot'cie ...?

Autor: Michał Wilczyński (netwolf_at_poczta.onet.pl)
Data: Fri 07 May 2004 - 10:03:23 MET DST

Dobry user <azbest> naskrobał cuś niecuś:
> Witam!
>
> Chcialem bylo "macho" i kupilem dysk do serwera 80 gb Samsung 7,2k
> Komputer jest z procesorem CEL433, ale co dziwniejsze. Zawsze
> myslalem, ze bios poprawnie wykryje kazdy dysk, ale nie zobaczy
> powierzchni powyzej 32 gb, a nie, ze bedzie zacinal komputer przy
> bootowaniu - uruchamiam kompa, zwyczajowo FDD buczy i koniec. Nie
> pojdzie dalej. Dopiero "zworkowanie" i limitowanie urzadzenia na 32
> GB pozwolilo na start systemu.
>
> A moze to plyta jest walnieta ? Bo ram juz sprawdzalem - memtest86,
> goldmem. KAbelek jest na pewno sprawny.

Starsze BIOS-y miały limit pojemności rozpoznawanych napędów do
32 GB. Przypuszczam, że to jakaś płyta na 440BX, lub podobnym
chipsecie i tego typu efekty jakie masz mogą mieć miejsce. Ordynuję
aktualizację BIOS-u na mozliwie jak najświeższy. Sam miałem tego
typu przypadek z poczciwym Asusem P2B i Maxtorem 40 GB.
Maszyna wogóle zacinała się przy próbie zdetektowania dysku,
przy przepieciu na limit 32 GB poszło, a po aktualizacji BIOS-u
i ponownym przepięciu na standardowy tryb pracy wszystko było
już ok. Producenci płyt głównych sprzed 1999 roku lojalnie uprzedzają
o tym problemie (dot. BIOS-ów AMI i Award).

Pozdrawiam

--
Michał
GG # 1759520