Re: wykrzacza mi sie codziennie linux

Autor: Marcin Antczak (marcin.antczak_at_e-dev.nnova.pl)
Data: Tue 16 Mar 2004 - 02:36:35 MET

Użytkownik Witold Romaniak napisał:

> I to raczej byla przyczyna. Dopiero teraz zauwazylem, ze dolozona pamiec
> roznila sie. Napieciem.
>
> Pierwotnie byly zainstalowane dwa moduly DDR400 Kingston KVR400X64C3/512
> 2.5V. Po jakims czasie dolozylem kolejne dwa moduly DDR400 Kingston
> KVR400X64C3A/512 2.6V. Jak widac, roznica w modelu to tylko jedna literka,
> ale tez jest roznica w napieciu :( Czy to znaczy, ze nie moge tego
> wszystkiego naraz uzywac w jednej plycie Asus P4C800 (i875P) ?

Skoro się wysypuje to "życie udziela ci odpowiedzi"

> Niestety zadna z tych pamieci nie jest wymieniona jako rekomendowana:
> http://pl.asus.com/products/mb/socket478/p4c800/overview.htm
> ale w ogole rzadko ktora 512MB na tej stronie jest wymieniona jako
> rekomendowana do pracy w 4 slotach naraz.

Generalnie płyty "nie serwerowe" nie za bardzo działają przy obsadzonych
4-rech bankach.

Jeżeli musisz tak mocno obciążać sprzęt to raczej rozejrzyj się za
możliwością wymiany tego Asusa na np:
Intel ServerBoard S875WP1-E WinterPark 2 Port SATA (S875WP1)

To też płyta na i875 ale konkretnie z przeznaczeniem na serwer i ma w
specyfikacji zaznaczone:
4 x DIMM (do 4 GB RAM) DDR266/333/400 ECC

Zwracam uwagę na to: ECC - jak chcesz obsadzić wszystkie banki to ja
żadnego rodzaju pamięci bez ECC bym nie ryzykował.

> Pytania:
> 1) czy moge miksowac rozne napiecia (parami) ?
pewnie możesz - płyta sama da odpowiednie napięcie - ale czy to będzie
stabilne - wątpliwa sprawa

> 2) jesli nie moge, to czy jesli zunifikuje napiecie, to mam szanse na
> poprawna konfiguracje 4x512 DDR?
nie sądzę

> 3) czy ma duze znaczenie, ze to jest CL3, a nie CL25, znaczy nie pod
> wzgledem wydajnosci, tylko szansie na odpalenie tego?
tak - jeżeli to jest CL 2,5 to z reguły są to lepsze moduły i jeżeli w
biosie odpalisz to z ustawieniami CL 3 to taka pamięć ma większe szanse
działać. Po prostu traktujesz ją wtedy "ulgowo" - więc są większe szanse
że sobie będzie radzić.

Marcin