piszczacy zasilacz i goraca plyta

Autor: Paweł Paroń (pawelp_at_freeland.lublin.pl)
Data: Mon 09 Jun 2003 - 19:26:01 MET DST

Dziś zaczął mi piszczeć zasilacz, bardzo wysoki pisk, jak z synchronizacji
poziomej w telewizorze, dodatkowo modulowany przy zmianach obciążenia (np.
jak przesuwam okienko myszką, wtedy słychać takie jakby "świerszcze").
Zasilacz to kicha, specjalnie mi go nie szkoda, zresztą zamówiłem już
"modnego" na tej grupie chiefteca (bardziej szkoda mi czasu, który
poświęciłem na wyciszenie tego złoma). Ale co mnie niepokoi, przypadkiem
zauważyłem, że kondensatory na płycie głównej są niesamowicie gorące, można
się poparzyć. Czy przyczyną może być zbyt wysokie napięcie zasilacza, 13,5V
na wyjściu 12V (ale jednocześnie 4,5V zamiast 5V), czy może odwrotnie,
zepsuła się płyta i to jest przyczyną przeciążenia i piszczenia zasilacza?
Doraźnie zamontowałem dodatkowy wentylator, żeby dmuchał na te kondensatory
i temp. płyty według pomiaru w BIOS-ie spadła do 60 stopni (było już ponad
100), niby wszystko działa, tylko teraz mam wątpliwości, czy ten nowy
zasilacz mi pomoże, bo to prawie 300zł z przesyłką, a może do wymiany jest
płyta, a nie zasilacz. Ktoś się spotkał z takim przypadkiem?

Paweł