Re: Komputer do grafiki - kilka pytan

Autor: Sniper (sniper10000_at_NOSPAM.poczta.onet.pl)
Data: Tue 12 Nov 2002 - 12:05:49 MET

Użytkownik "Adam" napisał:

> - płyta główna MSI na KT266

Płyta spox, ale jak masz kaskę wymień na nowszą, np. KT333 lub KT400

> - Athlon 1600+

Wystarczający procek do większości prac graficznych, muzycznych i
video. Ale jak masz kasę, to oczywiście możesz podskoczyć jakieś 500
MHz w górę, oczywiście sugeruję pozostanie przy tym producencie.

> - 128 MB DDR

No i to jest problem twoich wszystkich kłopotów. Dokup tyle RAM'u na
ile cię stać. Do takich prac jakie wykonujesz powinieneś mieć minimum
1 GB RAMu. Optymalnie byłoby wskoczyć nawet na 1,5 GB.

> Alias Wavefront Maya, 3DS Max, LightWave.
> Premiere, Cool Edit Pro, SoundForge, VST.

No, no, no... sofcik z górnej półki. Jak pisałem wcześniej: pamięć to
podstawa. Przykładowy SoundForge zaczyna pracować w miarę porządnie
dopiero od 768 MB RAM'u. LightWave, czy różne odmiany Maya to już
kosmiczne wymagania pod względem pamięci.

> - czy zmieniać platformę na P4, podobno soft
> do 3D(Maya itd) oraz Premiere są optymalizowane
> właśnie pod P4.

Na P4 nie ma sensu. Optymalizacja faktycznie daje kopa, ale bez dużej
ilości pamięci nic nie zdziała.

> - ile pamięci mi wystarczy - czy 512 bedzie ok,
> czy może lepiej 768 albo 1GB

Mówiąc szczerze: dużą różnicę poczujesz rozbudowując do marnych 256.
Ogromnego kopa dostaniesz ładując 512. Przy 768 będziesz już pracował
w miarę płynnie i sprawnie (nawet bez zmiany proca). Od 1 GB wzwyż
poczujesz komfort pracy.

> - na pewno będę musiał dokupić dysk, pytanie jaki,
> podejrzewam, że coć koło 80 GB

80 GB jest obecnie najbardziej uzasadniony ekonomicznie. Ważne, żebyś
postawił na wydajność (sugeruję Caviara z 8MB cache lub Maxtora).
Jeśli masz kaskę, kup dysk o 20 lub 40 GB większy - i tak zapchasz go
szybciej niż myślisz. A najrozsądnieszy jest zakup jednego dysku teraz
i kolejnego za kilka miesięcy, gdy zacznie brakować miejsca. Możesz
też pomyśleć o jakimś pseudo-RAIDzie...

> Czy w kontekscie serial-ata jest sens kupowanie
> płyt z tym interfejsem już teraz?

Jeszcze za wcześnie.

> A może lepiej od razu kupić dysk i kontroler na
> SCSI u160 i nie bawić się w IDE?

Ciekawym rozwiązaniem byłby zakup szybkiego, niezbyt dużego (np. 9 lub
18 GB) dysku, na którym postawisz system, będziesz przechowywał Temp'y
a dane wynikowe na drugim, zwykłym EIDE.

> I ogólne pytanie - co kupić, żebym miał największy
> przyrost wydajności za jak najmniejszą cenę?

Najmniejszym kosztem: rozbudować pamięć do 512 MB.
Optymalniej: rozbudować do 768 MB, 1GB.
Dopiero później sugeruję wymianę proca.

Pozdrawiam,
Sniper