Re: "psucie" sie oczu a kwestia monitora

Autor: Radoslaw Sokol (rsokol_at_magsoft.com.pl)
Data: Sat 30 Nov 2002 - 21:31:43 MET

Hi,

Bucz wrote:

> jak to jest w dzisiejszych czasach z monitorami i oczami
> co w tej chwili jest parametrem ktory najbardziej "psuje" oczy

Złe ustawienie rozdzielczości, częstotliwości odświeżania,
jasności i kontrastu (kontrast ustawiać na tyle co trzeba,
a nie żeby obraz był idealnie bielutki!).

> 1. dlugotrwale patrzenie sie na monitor bez odrywania od niego wzroku co
> 20 min i patrzenia sie na punkt w innej odleglosci

To psuje wszystko, nie tylko wzrok. Przy pracy z komputerem
należy robić co mniej więcej kwadrans czy 20 minut parominu-
tową przerwę -- nie tylko popatrzeć gdzie indziej, ale też
pójść i coś porobić.

> 2.odswiezanie monitor

Przestaje mieć znaczenie. Każdy praktycznie monitor CRT
zapewnia obecnie te 85 Hz.

> 3.zbyt mala ogleglosc od ekranu
> jak tu z tym jest, oczywiscie wiadomo ze im dalej tym lepiej ale czy sa
> tutaj jakies zalecane odleglosci

Nie należy przesadzać. Lepiej bliżej i nie wysilać wzroku, niż
dalej, mało co widzieć i po godzinie mieć dość. Nie wolno też
ustawić sobie rozdzielczości "po byku" i małych literek, żeby
musieć siedzieć bardzo blisko.

> 4.siedzenie po ciemku???? i przy zapalonym swietle???? czy to jest jakas
> roznica

Musi być dobre oświetlenie. Nie ma nic gorszego od monitora
walącego po oczach w ciemności. Oświetlenie ma być zza pleców,
niezbyt silne i maksymalnie rozproszone (dobre jest np. odbite
od białej ściany).

A teraz najważniejsze: karta graficzna _i_ monitor muszą
być odpowiedniej klasy, by zapewnić jednolitą jasność obrazu,
dobrą ostrość i kontrast (bez ustawiania kontrastu na max)
i brak smug i odbić. Przy długiej pracy z monitorem naprawdę
docenia się firmowe karty grafiki typu np. Matrox. Wiem z
doświadczenia.

| Radosław Sokół  |  mailto:rsokol_at_magsoft.com.pl          |
|                 |  http://www.grush.one.pl/              |