Re: AGP 1x /2x /4x /... -lamerskie pytanie:)

Autor: Radoslaw Sokol (rsokol_at_iname.com)
Data: Mon 21 May 2001 - 08:43:29 MET DST

Hi,

Piotrek wrote:

> A mianowicie czym roznia sie wspomniane powyzej tryby magistrali
> AGP? Moja malutka wiedza ogranicza sie do tego, ze wiem iz AGP2x
> taktowane jest 133mhz a AGP1x 66mhz. Czy pomiedzy tymi tybami
> wystepuja jakies inne roznice? No i czym rozni sie od nich AGP4x?
> Czy sa jakies plany na najb. przyszlosc - np. AGP6x?

Wszystkie magistrale AGP (x1/x2/x4) taktowane są 66 MHz.

Różnica polega na tym, że w jednym takcie zegara AGP 1x przesyła
jedną paczkę 64 bitów danych, AGP x2 -- dwie paczki, a AGP x4 --
cztery paczki. Są to tak zwane techniki (kolejno) SDR, DDR i QDR.
Zegar jest ciągle ten sam.

Poza tym od (chyba) AGP x2 wprowadzono dodatkowy mechanizmy SBA
(Side Band Addressing -- przesyłanie komend równolegle z adresami,
co czasem minimalnie poprawia wydajność) a od x4 -- FW (Fast Writes --
-- przesyłanie danych do AGP poprzez procesor, co nieco zwiększa
wydajność grafiki, ale mocno obciąża procesor).

> PS: Zrobilem malutki experyment i w biosie zmienilem z trybu AGP2x
> na AGP1x, odpalilem 3DMARKa 2000 oraz 2001 i na moim GeForsie2
> GTS nie zauwazylem zadnej roznicy (a w/g instrukcji karta ta rozwija
> pelne skrzydla dopiero na AGP4x.).

Między AGP x1 a x2 powinna być jakaś różnica, ale niezbyt duża.
Wszystko zależy od wydajności reszty komputera -- czy nadąża z
nadsyłaniem danych.

Natomiast AGP x4 nie wnosi praktycznie żadnej poprawy wydajności
w stosunku do x2 -- ani teraz, ani w najbliższej przyszłości raczej
też.

Co najdziwniejsze zaś, producenci już planują wprowadzić AGP x8
-- nie wiem naprawdę po co (tzn. wiem -- też chciałbym tak zarobić ;) ).

--
| Radosław Sokół  |  http://www.magsoft.com.pl/~rsokol/ |