Re: Jak działa drukarka

Autor: Cobra Punisher alias DalejLama (raksen_at_poczta.onet.pl)
Data: Sat 21 Apr 2001 - 02:32:09 MET DST

> W maszynach drukarskich kartka jest podciśnieniowo chwytana przez ssawki,
> dmuchnięcie powietrza oddziela ją od reszty. A jak to jest w drukarkach ?
> Czy ktoś wie ?
Ja wiem, ale nie powiem :-)
Żartuje.
Ogólnie tłumacząc są trzy rolki (ich rodzaje bo często jest też
tak że jest kilka tego samego rodaju): podająca, separująca
i znów podająca (zwana też popychającą).
Pierwsza podająca "zasysa" kartkę z kasety/szuflady/itp.
Owa kartka wędruje pomiędzy dwie pozostałe rolki,
jedna z nich jest napędzana (podająca) a druga bez napędu,
posiada sprzęgło ze sprężyną, powodujące hamowanie obrotu tej
rolki.
Gdy nie ma kartki między tymi rolkami, obie krecą się
w przeciwnych kierunkach, napędzane siłą przyłożoną
do rolki podającej. Separująca kręci się bo dotyka
podającej a duże tarcie gum jednej i drugiej rolki
pokonuje opór sprzegła separującej, naciągając
jednocześnie sprężynę przy sprzęgle.
Gdy wchodzi kartka między rolki,
zmniejsza się tarcie między nimi co powoduje
że kartka nie "staje" w tym miejscu tylko
"idzie" dalej. Jeśli wejdą tutaj dwie kartki,
poślizg między nimi jest na tyle duży
że sprężyna sprzęgła rolki separującej
zostaje nagle rozprężona, siła tego rozprężenia
obraca tę rolkę w przeciwnym kierunku.
W tym momencie kartka mająca kontakt z rolką podającą
"idzie" dalej w drukarkę a druga kartka wraca do podajnika/
szuflady/itp. wyrzucana przez obracającą się chwilowo
w drugą stronę rolkę separującą. Jeśli
dostało się więcej niż dwie kartki, proces ten powtarza się cyklicznie,
do momentu gdy zostanie jedna kartka, co spowodujepracę rolek
właściwą dla jednej kartki między nimi.
Wszystko to dzieje się na tyle szybko że do drukarki "wchodzi"
tylko jedna kartka.

To dlaczego moja drukarka bierze po kilka?
1. Pierwsza najczęstsza przyczyna - brudne rolki.
    Są one z gumy do której dość łatwo kli się kurz i pył z papieru.
    Dlatego takie ważne jest aby używać dobrego jakościowo papieru.
    Drukowanie dwustronne przyspiesz proces brudzenia rolek.
    Chyba jasne dlaczego.
    Trzeba wyczyścić rolki np. denaturatem -ale jest trochę słaby
    dlatego lepiej benzyną ekstrakcyjną (uwaga łatwo rozpuszcza
    obudowę drukarki).
Kolejne przyczyny wynikają już z upływu czasu.
2. Rolki są "wytarte" - jak pisałem rolki trą o papier i o siebie.
    Z czasem normalnie wyciera się na nich guma i traci właściwości
    cierne. Trzeba wymienić.
3. Sprzęgło. Z nim będzie największy problem.
    - suche - trzeba nasmarować
    - zatarte - smarowanie pomoże ale na dość krótko, trzeba bedzie wymienić
    - mokre - żadka przypadłość - osuszenie z za dużej ilości smaru
rozwiązuje
      problem
    Oczywiście zdję sobie sprawę że nie łatwo to rozebrać a i często jest
tak
    że sprzęgło jest nierozbieralne (ale i tak można jak się uprze
człowiek).

Jak widać proces podawania papieru w drukarce nie jest aż tak skomplikwany,
jednak wymaga chwili myślenia by go zrozumieć.
Problem rozpoznania ilości "wziętych" kartek dla drukarki jest kwestią
pewności że zawsze "weźmie" jedną i tylko jedną.
Jak łatwo zauważyć mechanizm ten opiera się na różnicach tarcia pomiędzy
gumą rolek, powierzchnią papieru. Ważna jest też siła oporu sprzęgła i
sprężyny
współdziałającej ze sprzęgłem.
Generalnie na początku było tarcie :-).
A zależy ono głównie od stanu gumy rolek, później sprawności sprzęgła.

--
Pozdrawiam
Cobra