Klopoty z pamiecia - o co chodzi?

Autor: fenrir (fenrir_at_sz.home.pl)
Data: Mon 02 Apr 2001 - 22:28:41 MET DST

Witam!
Ostatnio mam niezly zamet jesli chodzi o pamiec operacyjna w moim blaszaku.
Posiadam ja bowiem plyte Soyo SY-5ED5-M ( www.soyousa.com/sy5ed5.html ).
Oto jej dane dotyczace pamieci:
3 x 168 pin DIMM memory slots
2 x 72 pin SIMM memory slots
Supports 8/16/32/64/128MB 168 pin modules
Supports 4/8/16/32/64MB 72 pin modules
Supports max 1GB with Fast Page/EDO/SRAM.
Do niedawna mialem zainstalowane 32 MB SIMM EDO RAM (w jednym kawalku) oraz
64 MB DIMM SDRAM tez w jednym kawalku. Wszystkie programy podajace
informacje o systemie, jak rowniez sam system "widzialy" te 96 MB RAM.
Jedynie dosowy programik Mem "widzial" tylko 64 MB.

Po zaktualizowaniu biosu na ostatni mozliwy Sisoft Sandra 1998 poinformowala
mnie, ze:
- moja plyta obsluguje 1536 MB RAM
- obsluguje moduly po 256 MB
- oraz ze chipset moze nie potrafic zalokowac 96 MB pamieci (a to akurat
mowila i przed aktualizacja biosu).

Po usunieciu tych 32 MB SIMM zaczely sie natomiast bez przerwy pojawiac
komunikaty typu "za malo pamieci, zeby uruchomic program" itp., co przy 96
MB wczesniej praktycznie sie nie zdarzalo.

Mam pare hipotez na temat tego, co moze byc przyczyna - powiedzcie prosze,
ktora jest sluszna, bo nie wiem, czy mam kupowac nowa plyte, czy tez moze
nowa pamiec ;-)

1. Chipset nie potrafi obsluzyc rownoczesnie SIMM-ow i DIMM-ow (DIMM nie byl
umieszczony w slocie "dzielonym" z SIMM-em!), czyli po zakupie nastepnych 64
MB DIMM lub wymianie kosci na 128 MB w jednym kawalku wszystko bedzie gralo.
Nie mam od kogo pozyczyc RAM-u, zeby sprawdzic te opcje :(
2. Sandra i producent klamia i chipset potrafi alokowac pamiec tylko do 64
MB.
3. Sandra sie myli i chipset jednak potrafi obsluzyc 96 MB RAM.
4. Program Mem klamal i nie pokazywal calej mozliwej do wykorzystania
pamieci.
5. Chipset moze i nie potrafi alokowac, ale aplikacje i tak sobie radza z
pamiecia powyzej 64 MB.

Wie ktos moze, co tu wlasciwie ma miejsce? :)))
Z gory dzieki za wszelka pomoc!

--
 fenrir