Re: HDD LVD & narrow kontroler - czy tak mozna?

Autor: BBG (b_b_g_y_at_yahoo.com)
Data: Mon 20 Mar 2000 - 13:53:38 MET

>+>No to jedynym rozwiązaniem, które pozwala załatwić wszystkie problemy i
>+>standardy SCSI, jest nabycie kontrolera np Adaptec 2940 U2W (lub
>[...]
>+Sorry, ale bez zadnej zlosliwosci odpowiem Ci, ze to wiem i mialem
>
> Prawdę mówiąc, rozumiem twoje wzburzenie :) ale "Janeczek"
>(z podpisu, czemu wyciąłeś autora ?) chciał dobrze ;>

Podpis poprzednika to zbedna linijka. Nie wnosi nic do tresci. ;)

Hmmmm... Poczatkowo chcialem zaprzeczyc, ze sie wzburzylem, ale
minalbym sie troszke z prawda. ;) Owszem, wzburzylem sie, ale tylko
troche... tyle ile trzeba bylo. ;)
Sadze, ze jesli odpowiada sie w ten sposob, to wypadaloby podac jakies
uzasadnienie. Tak jak Ty to zrobiles.
Och, zeby wszyscy odpowiadali tak tresciwie jak Ty...
(Alez naiwniak za mnie...)

> No to dopisek: mam DC310U i 9,1 GB IBMa, kupionego wg. zasad
>z poprzedniego maila. Modelu nie pamiętam, nieistotne - i tak
>był problem z okeśleniem "zeby nie był LVD" (o czym było poprzednio).
> I dla porządku: sam przeszkoliłem się z "dyskologii" (jaki i dlaczego
>dysk kupić) przy próbie rozbudowy starej Alphy (średniej): wobec cen
>*tych* kontrolerów Adaptec 2940 U2W jest za darmo :>).
> Dysk dla siebie kupiłem korzystając z tej wiedzy :)

Ba! Ja juz od kilku miesiecy doszkalam sie buszujac po sieci i
czytajac co mi tylko wpadnie w rece. Zanim cos kupie lubie znac to
cos, jesli nie od podszewki, to przynajmniej dobrze. Ale ten problem
jest troszke bardziej skomplikowany. Podstawowym zalozeniem jest
minimalizacja kosztow, bo moc kontrolera (Ultra) teoretycznie
wystarczylaby do moich potrzeb. Jesli to nie jest mozliwe bez kupienia
dodatkowego kontrolera, to po prostu zrezygnuje z pomyslu. Tak bardzo
mi na tym nie zalezy. To mialo byc tak "przy okazji", bo skoro jest
juz jakis kontroler SCSI w srodku... itd.

>[...]
>+Podkreslam: potrzebuje informacji, czy mozliwe jest podlaczenie
>+urzadzenia Wide do kontrolera Narrow... i poprawne dzialanie tego
>+ukladu, oczywiscie. :)
>
> Wide - tak. LVD - teoretycznie tak, praktycznie - nie, w rozsądnej
>cenie: na pewno nie.

Dlaczego nie w rozsadnej cenie? Powiedzmy, ze moge kupic HDD 9.1GB LVD
za 700zl, przejsciowke za 50zl. Czy to jest drogo? Ten terminator, o
ktorym wczesniej pisales, bylby az tak drogi?

>+ Bo fizycznie jest to mozliwe - widzialem
>+przejsciowki, ktore by pasowaly, ale nie wiem, czy to sa przejsciowki
>+do montowania napedow Wide do kabli Narrow, czy tez kabli Narrow do
>+kontrolera Wide.
>
> Nie mylić Wide z LVD.

Nie myle - sa to zupelnie rozne pojecia (Wide = 16 bitowa magistrala,
LVD = specyfikacja wprowadzona wraz ze standardem U2). Grzebie w tym
od jakiegos czasu. Sadze, ze orientuje sie juz w miare dobrze w
teorii. No... tylko... ten "moj problem"... ;)

> LVD jest "umiarkowanie kompatybilny" :)
>(jakby był 100% kompatybilny, to by się nie nadawał do długich
> kabli - coś za coś).

Wiem o tym. Jednak specyfikacja SCSI wymaga kompatybilnosci tych
urzadzen w dol. Jak napisalem wczesniej, teoria twierdzi, ze
urzadzenie LVD przechodzi automagicznie do pracy w nizszym trybie (max
Ultra Wide), gdy cokolwiek na magistrali nie spelnia wymogow
specyfikacj LVD. Czy masz na mysli jeszcze cos poza tym? Jakis
konkretny inny powod niekompatybilnosci?

> Jeśli to jest "przejściówka" (tylko ścieżki) - to służy TYLKO
>do umożliwienia wetknięcia do fizycznie innej łączówki.
> Problem terminacji urzadzenie musi rozwiązać samo, i nie udało
>mi się spotkać dysku LVD który potrafiłby poradzić sobie
>z terminacją połówki.

Oj! Chyba nie tylko polowki. Wg informacji, ktore znalazlem w
Internecie, urzadzenia LVD nie maja terminatorow wewnetrznych, wiec
raczej w ogole nie radza sobie z terminacja. Potrzebny jest terminator
zewnetrzny (w stosunku do nich, a niekoniecznie komputera oczywiscie).

> Dyski IBMa i QANTUMA powinny chodzić wszystkie (nie widziałem
>jeszcze, żeby któryś nie mógł) - a pewnie wszystkie dostępne
>na runku bedą umiały (obsłużyć automatycznie terminację połowy
>linii, które zostają "w powietrzu").

To byloby wspaniale, bo wlasnie Atlasa IV mam na oku. Ale... czy ta
powyzsza uwaga dotyczyla dyskow UW, czy takze U2W?

BBG

P.S.: Starczy Ci cierpliwosci, aby odpowiedziec i na ten list?