Vsa100 VS NV15 - spekulacje

Autor: Glina (glina_at_promail.pl)
Data: Fri 17 Mar 2000 - 17:18:15 MET


Vsa100 VS NV15 - spekulacje

Nvidia Nv15

Zegar core 150-200MHz (4 pixele w cyklu zegara)
Proces 0.18um
DDRRAM 300-330 MHz
Fillrate 600-800mpixels (biorac pod uwage darmowy multitexturing
1,2-1,6gtexels)
DXTC i S3TC
Cube i Enviromental bump mapping
GPU

3dfx vsa100x4

SDRAM (predkosc synchroniczna z core) - kazdy vsa100 przechowuje w pamieci
swoja kopie textur (a wiec zajmuja 4x wiecej niz w przypadku nv15)
Czestotliwosc core 166-183 mhz (2 pixele w cyklu zegara)
Proces 0.25um
Fillrate 1,3-1,45 mpixels/mtexels
FXTC
T-buffer

 Zegar
Jak widac nvidia przezucila sie juz na 0.18um a 3dfx ciagle pozostaje przy
technologicznie przestarzalym 0.25um. konsekwencja tego jest mniejsza
wydajnosc poszczegolnych procesorow przez co vodoo5 6000 osiagnie ten sam
fillrate co nv15 przy wykorzystaniu 4 ukladow. Tu glownym czynnikiem jest
cena wiec nvidia zdecydowanie wygrywa. Wieksza ilosc ukladow i 0.25um
oznacza tez duzo wieksze zapotrzebowanie na moc przez co v5-6k bedzie
dostarczany z osobnym zasilaczem.

1:0 dla nvidii

 Pamiec
W czaie gdy nvidia wykorzystuje o wiele szybsza pamiec ddr , 3dfx obstaje
przy sdramie , poza tym tego architektura vsa100 powoduje ze kazdy procesor
musi miec wlasny obszar na textury (4x32mb - stad 128mb w v5 6000),
wspoldzielony jest jedynie framebuffer - 3dfx mowi ze pamiec ma
czterokrotnie wieksza przepustowosc chociaz ta standardowa sdramu jest
wystarczajaca dla framebuffera, ogromnej przepustowosci potrzeba w
texturach, ktore niestety beda musialy uzywac przebywac w wolnym sdramie. Tu
tez liczy sie cena ktorej 4x wieksza ilosc odpowiednio wiecej kosztuje.

1:0 dla nvidii

 Fillrate
Tutaj wypada napisac remis , bo tak tez jest - nie nalezy sugerowac sie 2x
mniejszym fillratem w singletexturingu nvidii gdyz juz nie ma aplikacji
ktore nie kozystaja z multitexturingu , a te co powstaly dawniej i tak nie
wykorzystaja nawet tych "drobnych" 600-800mpixeli. Mamy wiec +- 1,5gtexela w
obydwu przypadkach (az sie lezka w oku kreci na myslo o 50mpixelach voodoo1
;) )
1:1

 Kompresja textur
W czasie gdy istnieja juz standardy , 3dfx stara sie wprowadzic swoj
wynalazek. Jak na razie nie zapowiedziano nawet jednej gry ktora by to
wykozystywala wiec dxtc i s3tc obslugiwane przez nv15 beda zdecydowanie
bardziej uzyteczne w praktyce.

1:0 dla nvidii

 Cena
Przy cenie 600$ flagowy produkt 3dfxa nie znajdzie zbyt wielu klientow , dla
zwyklych zjadaczy chleba pozostaje co najwyzej wersja z 2xvsa100 za 300$.
Jedna z nielicznych informacji od nvidii jest to , ze ich nowy produkt
bedzie kosztowal mniej wiecej tyle samo co gf256 w momencie kiedy wchodzil
na rynek , wiec rowniez ok 300$.

1:0 dla nvidii

 Inne
Osobiscie uwazam ze tbufer jest nam, graczom nie potrzebny , bo kto by
chcial strzelac do rozmazanego celu (motion blur, depth of view) w ut czy
q3. Znany jest rowniez programik pod nazwa "t-bluffer" ktory demonstruje
funkcje t-bufera na kazdej karcie obslugujacej opengl i efekt wcale nie jest
az taki rewelacyjny.
FSAA (czyli full screen anti aliasing) realizowany jest przez nvidie i 3dfxa
tak samo (a jednak vindziu - to JEST supersampling ,a tbuffer nic do tego
nie ma).
Co do bumpmappingu to go juz widzielismy i wiemy czego sie spodziewac wiec
tu nvidia takze nie pozostaje w tyle.
Nalezy tez dodac, ze podobno mozna bedzie polaczyc 2 egzemplarze nv15 (jeden
bedzie na pci) wiec nalezy spodzeiwac sie prawie dwukrotnego wzrostu
wydajnosci (3gtexels , cool :) ).
Ciekawym faktem jest tez to, ze nv15 bedzie obslugiwal tzw. Clipping . Jego
zastosowania mozna sie jedynie domyslac - procesor geometri nie bedzie
zajmowal sie przetwarzaniem niewidocznych czesci ekranu dajac tym samymy
pozadnego kopa GPU.
No i video in/out ... 3dfx uznal ze jest nie potrzebnie i w ten sposob
pozostawil na lodzie wszystkich tych ktorzy chca korzystac z dvd czy tez
pograc na odrobine wiekszym ekranie. Producentom kart nvidia pozostawia
wybor czy dolaczyc tv in/out wiec kazdy moze dokonac wyboru SAM.

niestety prawie wszystkie informacje o nv15 to tzw. przecieki . Oficjalnie
nic jeszcze nie wiadomo ,bo nvidia trzyma jezyk za zebami (jakis trik
marketingowy ?!).
Mimo wszystko na podstawie tych informacji kazdy glupi wywniaskuje ze
procesor nv15 oferuje znacznie wieksze mozliwosci od swojego glownego
konkurenta vsa100 (very slow architecture 100mhz ? ;) (cytat z nvnews.net)).
Oczywiscie jest to tylko moja subiektywna ocena tej sytuacji i jeszcze wiele
moze sie zmienic - prawdziwy werdykt pozostawiam przyszlym uzytkownikom.

Pozdrawiam . Glina



To archiwum zostało wygenerowane przez hypermail 2.1.7 : Tue 18 May 2004 - 19:53:22 MET DST