Jaką nagrywarkę kupić?

Autor: Krzysztof Czuryło (krzycz2_at_poczta.onet.pl)
Data: Sun 12 Mar 2000 - 23:17:47 MET

Cóż! Temat zapewne wałkowany niejednokrotnie, ale chyba stale aktualny ze
względu na wciąż pojawiające się nowe modele.

Przejrzałem różne archiwa newsów, ale chętnie usłyszałbym jakieś opinie o
najnowszych modelach dostępnych na rynku.

Pożądana nagrywarka powinna spełniać następujące kryteria:

1. Interfejs IDE.
2. Obsługa wszystkich formatów (CD-DA, CD-XA, itp.) i trybów zapisu
   (multisession, TAO, SAO, DAO, nagrywanie pakietowe).
3. Praca w sytemie Linux!
4. Dobra korekcja błędów.

Szybkość jest mniej istotna. Zresztą praktycznie wszystkie dostępne modele mają
podobne prędkości.

Rozważałem trzy możliwości:
1. Ricoh - najnowszy model "cztery w jednym": CD-RW + DVD (w handlu chyba tylko
   OEM).
2. LG CED-8080 8x4x32 (BOX).
3. Yamaha 8424 (OEM lub VK).

Przeczytałem gdzieś, że Ricoh nie jest jeszcze dopracowany i nie zawsze pracuje
poprawnie. Ponoć lepiej kupić odtwarzacz DVD osobno. Chyba sobie daruję.

LG wydaje się mieć dobre parametry i dość dobrze wypada w testach, ale brakuje
jakichkolwiek informacji (nic nie znalazłem w sieci) o pracy pod Linuxem (działa
czy nie).
Poza tym _podobno_ LG nie obsługuje prawidłowo trybu Session-At-Once (w instrukcji
napisano, że tak), tudzież _podobno_ ma problemy z nagrywaniem ścieżek audio
na płytach CD-Extra (audio + dane), co ma się objawiać trzaskami podczas
odtwarzania ścieżek audio. Nie wiem ile w tym prawdy.

Wreszcie Yamaha - uznana marka. Nie wiem jak najnowszy model, ale poprzednie
pracują pod Linuxem, no i obsługują wszystkie tryby zapisu i formaty CD.
W testach jednak yamahy wykazują się gorszą korekcją błędów.
Na dodatek w sklepach dostępna jest praktycznie tylko wersja OEM (bez żadnego
softu), a wolałbym mieć _legalne_ oprogramowanie. Nie wiem, czy trudno je zdobyć
(legalnie!!!) i ile to kosztuje, gdy kupuje się osobno?

Może wreszcie wybrać jakąś inną markę, pod warunkiem, że spełnia ww. kryteria?

Ciekaw jestem waszych opinii, zwłaszcza osób, które posiadają wymienione modele
(marki) i mają _praktyczne_ doświadczenia.

Nie subskrybuję grup, na które wysyłam ten post, ale ustawiam FUT, więc odpowiedzi
powinny do mnie trafić.
Odpowiedzi bezpośrednio na priva też są mile widziane.

--
+- lek. Krzysztof Czuryło                             -+
+- Akademia Medyczna w Gdańsku & Politechnika Gdańska -+