Re: Zdjęcia po IEEE 1394

Autor: Tomasz Borukalo (borukalo_at_chip.pl)
Data: Tue 21 Sep 1999 - 14:38:50 MET DST

Tomasz Wojtyś wrote:

> Czy miał może ktoś doświadczenia ze zrzucaniem zdjęć lub filmów z kamery
> cyfrowej do PC'eta po IEEE 1394 (i-Link).

Ja mam odrobine. Karty do tego mozna podzielic na dwie grupy: "zwykle"
kontrolery IEEE 1394 oraz konstrukcje kontroler+sprzetowy kodek DV Sony
DVBK-1. Pierwsze kosztuja w duzych granicach od 2000zł do 6000 zł
(Adaptec 8945, Pinnacle miroVIDEO DV200 i DV300, Canopus DV Raptor)
drugie to wydatek od 8000 zł w górę (Canopus DVRex, Fast Multimedia DV
Master i DV Master Pro). Pierwsza grupa wyposazona jest tylko w gniazda
IEEE1394, caly proces kodowania i dekodowania przebiega softwarowo.
Wiekszosc wyposazona jest w pluginy do Adobe Premiere 5.x. W przypdaku
tych kart nie da sie "wpuscic" do kompa sygnalu analogowego, ani go
"wypuscic". Mozna oczywiscie skompresowac innego avika do foramtu DV,
ale trwa to bardzo dlugo. No i trzeba jakos zapisac sygnal z analogowego
zrodla - te karty tego nie zrobia. W czasie obrobki wideo w np.
Premierze nie mozna ogladac obrazu na telewizorze. Mozna tylko podlaczyc
kamere, do kamery telewizor. Wtedy sygnal cyfrowy wedruje do kamery,
kamera go dekoduje i wysyla na TV.
Druga grupa to karty z sprzetowym kodekiem. Oprocz IEEE1394 maja komplet
wejsc i wyjsc analogowych, czesto w postaci zewnetrznego breakout boxu
(czyli skrzyneczki wystawianej przed komputer). W czasie rzeczywistym
kompresuja sygnal analogowy i dekompresuja DV. Komfort pracy olbrzymi.
W oby typach kart zgrywanie do komputera odbywa sie bez zadnych klopotow
- nalezy jednak zdac sobie sprawe ze specyfikacji DV: kompresja 5:1 i
pelna rozdzielczosc PAL. Daje to okolo 700 MB na 3 minuty. Oczywiscie
gdy mamy juz avika w kompie to mozna z nim zrobic wszystko
(przekompresowac albo zmniejszyc rodzielczosc, ale wtedy trzeba zapisac
obraz w jakims innym kodeku). Jakosc obrazu jest absolutnie rewelacyjna.
Do wielu kart dolaczony jest soft pozwalajacy na synchroniczny (z
dokladnoscia do 1 klatki) transfer filmow do kompa i z kompa do kamery.
Warto tez przyjrzec sie kamerze. Tylko niektore posiadaja dwukierunkowe
zlacze IEEE1394. W tanszych modelach wystepuje tylko wyjscie DV - na
taka kamere nie przeslesz obrazu z komputera. W polaczeniu z karta bez
kodeka sprzetowego wynikow pracy nie da sie obejrzec na TV.

Uff! To by bylo na tyle. Jesli masz jaszcze jakies pytania - pytaj.

Pozdrawiam,
Tomek Borukalo