Re: Problem z *.gz -pomóżcie

Autor: PiotrCF (PCF_at_who.net)
Data: Sun 05 Sep 1999 - 17:52:54 MET DST

mrgs napisał(a) w wiadomości: <7qttbo$5hs$3_at_sunsite.icm.edu.pl>...
>Nie jestem zaawansowanym użytkownikiem komputera więc mam pewien problem.
>Z internetu ściągnąłem archiwa (spora ilość) o przykładowej nazwie
>"nazwa.ps.gz" z czego wnioskuję, iż jest to spakowany plik CorelDraw.

Spakowany tak, ale dlaczego akurat CorelDRAW?

Rozszerzenie .ps mają pliki w formacie PostScript, nadające się
do wydrukowania na drukarce z interpreterem tego języka (mają go
prawie wszystkie lepsze drukarki laserowe) albo obejrzenia
na ekranie np. programem GhostView.

Rozszerzenie .gz oznacza, że plik został spakowany programem
gzip - to wcale nie jest to samo, co zip. Format .gz jest
popularny w środowisku Unix. Do rozpakowania używa się programu
gzip z opcją -d (np. gzip -d nazwa.ps.gz, powstanie plik nazwa.ps,
a plik z rozszerzeniem .gz zostanie usunięty). Format ten też
jest obsługiwany przez WinZip-a dla MS Windows.

Format gzip jest często używany w połączeniu z formatem tar,
ponieważ sam gzip kompresuje tylko pojedynczy plik, z kolei
tar potrafi zlepić dużo plików w jeden duży (wraz z informacją
potrzebną do rozlepienia), ale nie kompresuje ich wcale.
Archiwa takie mają rozszerzenie .tar.gz albo .tgz.

PF