Re: jak mocniej schłodzić procesor?

Autor: -ZED- (zednews_at_box43.gnet.pl)
Data: Wed 04 Aug 1999 - 08:24:11 MET DST

Hej!

Adam Wiktor Dąbrowski <wiktoro_at_friko.onet.pl> w artykule news:tdHp3.3658$S3.51920_at_news.tpnet.pl
pisze...
> Dziękuję za odzew. Napięcie mam ustawione na 2,0 V. Wiem, że to sprawa
> temperatury nie napięcia bo w chłodniejsze dni (do 22*C) działa bez zarzutu.
> Poza tym podniesienie napięcia do 2,05 V powoduje szybsze zawieszenie
> systemu przy 100% wykorzystaniu procesora (Seti_at_Home).
>
> Czy na Grzybowskiej dostanę radiator do PII OEM i jak go przymocować? Czy
> założyć na niego dwa wiatraki?

Kup duży i dobrze użebrowany wiatrak do PII. Dostaniesz toto na
każdej giełdzie. Potrzebny będzie także wiatrak z Socket7, albo
dedykowany do PPGA. Spokojnie możesz wykorzystać stary, bo
chodzi tu tylko o sprężynkę dociskającą. Konieczne będą dwa wiatraki,
zatem zadbaj o to również.

PAMIĘTAJ! Po każdym nawiercaniu musisz usunąć opiłki metalu!!!

Celerona wsadzasz w przejściówkę (ale nie na płytę, tylko bierzesz do ręki)
i przymierzasz gdzie nawiercić otwory w radiatorze do PII (wcześniej ściągnij
wiatraki). Radiator zamocuj w imadle, ale zabezpiecz gąbką lub czymś o podobnych
właściwościach.
Potrzebne będzie Ci jedno wiertło 3mm (lepiej dwa, bo łatwo połamać... ;-)),
jedno 10-12-15mm (ostre!) i nierozklekotana wiertarka oraz imadło (!)
i okrągły pilnik do metalu typu "zdzierak" (+ mocny śrubokręt płaski do
wyłamywania zębów). No i oczywiście pasta silikonowa.
Sprawdź "na sucho", czy radiator dobrze przylega do procesora.
Z tyłu ma on takie dwie wypustki. Nie mogą się one stykać z procesorem,
ani z przejściówką!!! Jeśli się stykają - usuń je. Uważaj przy tym, aby
nie uszkodzić powierzchni styku radiatora z procesorem.
Jeśli na radiatorze jest taki kwadracik, który ma poprawiać
styk z procesorem - zeskrob to! Ma on formę warstwy metalicznej lub
czegoś "gumowatego".
Najpierw nawiercasz mały otworek na nieruchomą część sprężynki
(sprawdź, czy w dobrym miejscu!). Rozwiercasz (tnąc bokiem wiertła)
do odpowiedniej długości. Potem przymierzasz, gdzie wypadnie
część ruchoma. W okolicy wyłamujesz kilka zębów z wiatraka
(ale ostrożnie, bo kruche i łatwo połamać niepotrzebnie inne).
I nie żałuj przesadnie tych zębów... ;-)
Jeszcze raz przymierzasz, czy wyłamałeś wystarczającą ilość,
ruchoma część nie może ocierać o żadne zęby.
Przymierzasz, gdzie zrobić otwór. Nawiercasz, rozwiercasz na okrągło
bokiem wiertła, rozpiłowujesz pilnikiem do pożądanych rozmiarów.
Przymierzasz, czy daje się dość łatwo zamocować na
procesorze. Jeśli gdziekolwiek jest problem z ocieraniem
sprężynki - rozpiłuj odpowiednio otwór.
Gdy już wszystko luźno chodzi, posmaruj procesor i część radiatora
stykającą się z procesorem, pastą silikonową. Nałóż warstwę tak
cieniutką, jak to tylko możliwe, ale aby coś tam jednak było (sam połysk
nie wystarczy). Pasta jest złym przewodnikiem ciepła - im więcej
jej nałożysz, tym gorsza sprawność układu chłodzącego!!!
Nie można jednak założyć jej zbyt mało, bo procesor nie będzie
idealnie kontaktował z radiatorem i sprawność układu również
spadnie.
Załóż radiator na procesor. Przykręć wiatraki (dwa!) w taki sposób,
aby punkt ich styku znalazł się dokładnie nad środkiem procesora.

uffff! To tyle. Pisz o efektach swojej pracy... :-)

BTW: napięcie ustawisz na 2.2V

--
Pozdrawiam
-ZED-