Re: Duzy dysk w starym 386

Autor: Andrzej P. Wozniak (uszer_at_polbox.com)
Data: Wed 21 Jul 1999 - 21:24:18 MET DST

Pszemol napisał(a) w wiadomości: <7mtegn$eu2$1_at_h1.uw.edu.pl>...
>Czy duży dysk (Caviar 1.6G) może uledz trwałemu
>zniszczeniu gdy popracuje zamontowany przez pomyłkę
>w starym pececie 386 nie suportującym LBA? :-O
>
>Niedawno zdarzyła mi się taka właśnie awaria...
>Zapomniawszy o tym, że 386tki nie suportowały LBA
>zamontowałem w starym kompie 1.6G, wpisałem do
>setupu parametry z etykietki dysku, setup pokazał
>1600 M i szafa gra... Dysk pochodził kilka dni
>bez problemów i nagle zaczął świrować, i to bardzo.
>"Data error reading drive C:" itp...
>
>Po głębszej diagnozie okazało się, że nawet w nowym
>komputerze nie chce on pracować i mimo założenia
> [...]

Teoretycznie po ponownym sformatowaniu dysku na nowym komputerze nie
powinno być żadnych problemów, ale radziłbym ściągnąć ze strony
www.wdc.com program wddiag i tym przetestować dysk.
Sugestia - jeśli po pierwszym przelocie znajdzie kilka błędów i naprawi,
przelecieć jeszcze raz. Jeśli znajdzie znowu błędy - dysk się sypie,
więc na złom, bo pewnie po gwarancji. A jak nie znajdzie błędów, to
uruchomić np. pccheck i przetestować dysk na read/write test. Potrwa
parę godzin, ale jak i to nic nie znajdzie, to dysk spokojnie może
pracować.
Przypomniałem sobie - niektóre partie Caviarów miały jakieś felery i
były do nich patche też na serwerze WDC. Może ściągnij też te patche i
spróbuj zastosować u siebie.
Jeśli chodzi o uszkodzenie dysku, to może zajść sytuacja odwrotna -
próba odpalenia starego Seagate'a w nowym sprzęcie może wykończyć dysk.
Swego czasu było to dokładnie opisane przy Seagate'ach 1200 MB.

--
Andrzej Wozniak - usher_at_polbox.com  (z=h in header address)
Wyjątkowo cytuję inny sig: