Re: duże dyski a 486

Autor: Pawel Swirek (swierk_at_SPAMERZY-TO-LAMERZY.student.uci.agh.edu.pl)
Data: Mon 19 Jul 1999 - 13:59:55 MET DST

On Sun, 27 Jun 1999 17:21:33 +0200 Radar <radar2_at_box43.gnet.pl> wrote:
> witam,
> stawiamy na sieci (amatorski LAN) serwer. Ma działać na Linuxie. Dysponujemy
> niestety tylko sprzętem w stylu 486 80MHz i dyskiem 200 MB z kawałkiem.
> Chcemy dokupic dysk 3,2 GB żeby tam się Linux zmieścił itp. Niestety jest
> pewien problem - BIOS widzi twardziela spokojnie ale jak chcemy go
> potraktować fdiskiem to pokazuje że dysk ma tylko 500MB. Wsystkie dyski
> jakie tam wstawiamy (4,3GB; 6,4GB) w BIOSie wykrywa ok ale nie widzi w DOS
> większego obszaru niż 500MB. Nie mamy kasy na lepszy sprzęt więc co zrobić
> [...]

Rozwiązanie dość trywialne.
Ja też to wkrótce będę robił bawiąc się złomem 486.
Tyle, że mam tak:
Płyta 486 z 2X8bit ISA, 3X16bit ISA (samotne), 3X16bit ISA + Local Bus,
procesor 486 SX 25 podkręcony do 33 MHz (działa!)
RAM: 4 MB (będę się bawił, jak dorwę z jakiegoś złoma 4 MB w simmach
krótkich po 1 MB) i 128 kB CACHE.
Brakuje w tym tylko bateryjki do BIOSu (nie wiem, gdzie na tym złomie to
podpiąć. Na płycie są kości UM82C493F, UM82C491F i w małej obudowie
ICS2494 plus AMI BIOS i ZIF Socket 3 na procek).
A rozwiązanie jest takie na partycje (i zastosuje je):
Będę instalował na hdd 850 MB 3 systemy: DOS, OS/2 i Linux.
Założyłem na razie partycję FAT o wielkości 250 MB
Następnie fdiskiem z OS/2 założe 2 kolejne Primary:
- boot manager (mała partycja na 2 MB)
- OS/2 HPFS (na jakieś 200 MB)
Przy translacji normal 63 sect, 255 heads i 1024 cylinders to okolo 500 MB,
więc jak partycja HPFS będzie niewiele większa od 200 MB (tak, żeby
tej wielkości nie przekroczyć), to partycja extended będzie się zaczynała
poniżej 1024 cylindra.
Linuxa można wystartować z extended (to nie M$-DO$ czy windoza).
Więc resztę dysku zajmie partycja rozszerzona. A na niej dyski logiczne:
ok. 4 MB * Linux native - /boot
ok. 32 MB Linx Swap
reszta - Linux native - / (główny katalog).

Żadnych OnTrack disc managerów nie będzie, bo kiedyś się na tym badziewiu
zawiodłem.

Ten złom i tak będzie tylko zabawką.

--
Paweł Świrek  @KING_CRIM on IRC, IRC-admin @ Cracow.PL.EU.Kewl.Org   1
Mailto: swierk_at_student.uci.agh.edu.pl                                2