Re: Celeron Czy PII

Autor: A.C. (ac__at_friko6.onet.pl)
Data: Sun 18 Jul 1999 - 10:38:00 MET DST

>Na ile da sie podkrecic:

P II 400 - 6 x 75 Mhz - 450
Celeron 333 - 5 x 83 Mhz - 416
Celeron 366 - 5,5 x 83 MHz - 458 (podobna pojawila sie seria tych
procesorow, ktora kreci sie na 550 MHz)

Ogolnie lepiej kreca sie procesory zrobione w Malezji.

Wydajnosc PII i Celeronow z cache jest bardzo podobna, dlatego lepiej
kupic Celerona niz PII.

>Czy ma jakies znaczenie czy to bedzie slot1 czy ppga?

Najlepiej kupic plyte BX na SLOT 1, Celeron moze byc ppga (trzeba
dokupic przejsciowke).

>Slyszalem ze po podkreceniu padaja dyski twarde ( magistrala pracuje na
>100 ) ale jak kupie P II 400 to magistrala i tak bedzie chodzic na 100 Mhz
>lub wiecej.

Moagistrala 100MHz dotyczy zewnetrznej czestotliwosci taktowania
procesora (szybkosc z jaka procesor komunikuje sie z pamieciami i z
chipset'em (Northbridge BX) przykladowo:

Pentium III 500MHz = 5 x100Mhz (FSB) - RAM
AGP = 2/3 FSB = 66 MHz,
PCI = 1/3 FSB = 33MHz

W/w ustawiena sa standardowe dla komputera zatem pamiec powinna
chodzic na 100 MHz, AGP na 66, a PCI na 33 MHz (kontroler dyskow jest
podlaczony do magistrali PCI, tak wiec wyzsze taktowanie PCI niz 33MHz
moze sprawiac klopoty z dyskami twardymi).

Na roznych plytach glownych mozna ustawiac nastepujace ustawienia
czestotliwosci FSB oraz powiazane z nia wartosci
dzielnikow/mnoznikow.

          FSB AGP PCI Uwagi
                    (AGP/FSB) (PCI/FSB)

FSB <= 100

1a 100 66 (2/3) 33 (1/3) st
1b 100 100 (1/1) 33 (1/3) AGP!!!
2a 83 83 (1/1) 41,5 (1/2) AGP!, PCI!!
2b 83 66 (asyn) 66 (asyn)
3a 75 74 (1/1) 37,5 (1/2)) nie st (1)
3b 75 66 (asyn) 33 (asyn)
4 66 66 (1/1) 33 (1/2) st

FSB > 100

5a 133 66 (1/2) 33 (1/4) RAM! (2)
5b 133 133 (1/1) 33 (1/4) RAM!, AGP!!! (3)
5c 133 66 (1/1) 44,3 (1/3) PCI!!

etc.

Uwagi:
AGP!/PCI - mozliwe problemy przy tej czestotliwosci z kartami AGP/PCI
st - ustawienie standardowe - 0% problemow przy sprawnym sprzecie i
dobrze skonfigurawanym sprzecie.
asyn - tryb pracy asynchroniczny

Problemy:
! - male
!! - duze
!!! - prawie na 100%

1) - ustawnienie niestandardowe ale mieszcace sie w granicach
tolerancji urzadzen AGP i PCI - nie powinno sprawiac problemow
2) - o ile nie masz pamieci <7ns mozesz miec problemy
3) - jezeli masz karte AGP 4x to wszystko powinno byc OK

Czestotliwosci powyzej 100 MHz maja byc poprawnie obslugiwane przez
nastepny chipset Intela Camino (zastapi BX)

Ogolnie

FSB = 66 lub 75; 83; 90; 95; 100; 103; 112; 124; 129; 133; 150 itp
AGP = 1/1 lub 2/3; 1/2 FSB
PCI = 1/2 lub 1/3; 1/4 FSB

Nie wszysktie plyty maja pelna mozliwosc ustwiania powyzszych wartosc
(niektore maja nawet wiecej roznych czestotliwosci FSB)

Wracajac do Twojego pytania o dyski twarde jezeli czestotliwosc PCI
bedzie rowna 33 MHz (lub co najwyzej 37,5) nie powinienes miec
problemow. Jezeli jednak PCI bedzie wyzej taktowane wtedy byc moze
konieczne bedzie wylaczenie UDMA w BIOS'ie (ustwienie PIO4).

>Czy na kazdej plycie BX da sie podkrecic procka ( czytaj DFI) chodzi mi o te
>napiecia itp.

Niektore plyty: Abit (od dawna), Asus (od niedawna), najnowsze Soyo,
ATrend i MicroStar maja regulacje napiecia

dodatkowo niektore przejsciowki dla CPU ppga na slot1 umozliwiaja
regulacje napiecia (np. przjesciowka fimry MicroStar)

Pozdrawiam

A.C.