Re: Packet Radio

Autor: Tomek (thserwis_at_box43.gnet.pl)
Data: Fri 02 Apr 1999 - 14:43:34 MET DST

K.A. napisał(a) w wiadomości: ...
> Poszukuje informacji o laczeniu kompow za pomoca fal radiowych.
>Jesli macie jakies doswiadczenie w tym temacie , ewentualnie znacie jakies
>strony o danej tematyce to bardzo bym prosil o odpowiedz

To jest temat rzeka ..... Ja też się tym interesowałem ale doszedłem do
wniosku, że jednak kable górą :))) w największym skrócie wygląda to tak:

1. Packet Radio to zabawa !!! - transwer 1200 do max 9600 bodów to dziś
nieporozumienie, do tego potrzebna licencja krótkofalarska, radia, anteny
itp. Raczej to dla hobbystów cieszących się z samego faktu istnienia
łączności :)))

2. Radiowe karty sieciowe - sprawa ciekawa - zwykle 10 Mb i cena do
"przeżycia". Ale zasięg max kilkaset metrów !!! Zatem przydatne tylko w
bardzo specyficznych sytuacjach - jak np. sąsiednie budynki i problemy z
przeciągnięciem kabla.

3. Profesjonalne radiomodemy - transwery EXTRA, praktycznie parametry takie
jak dla łączy światłowodowych, zasięgi i do 100 Km !!! ale ceny OGROMNE !!!
np. najprostszy radiomodem 64 KB/s, zasięg do 60 Km to ok. 16000 zł (po
staremu 160 milionów !!!) za jedną sztukę !!! A potrzebne przecież DWA do
tego anteny, kable i czasem nawet jakiś maszt - bo przy tych
częstotliwościach anteny muszą "się widzieć". A i jeszcze opłaty dla PAR za
zajęcie częstotliwości w paśmie 2.4 GHz od 1000 zł do nawet kilku tysięcy
rocznie !!! A gdyby trzeba np. ze 2 MB/s to cena rośnie i to znacznie !!!
Zatem dobre ale drogie :)))

To oczywiście nie jest wszystko, może są jeszcze inne "metody" o których nie
wiem lub niebawem coś nowego się "pokaże" ale na razie "kable (lub
światłowody) górą" :)))

Tomasz Hrycuniak
thserwis_at_box43.gnet.pl