Czestotliwosc odswiezania ekranu

Autor: Miroslaw Habarta (mhabarta_at_rmt4.kmt.polsl.gliwice.pl)
Data: Wed 28 Oct 1998 - 10:45:27 MET

Mam monitor Mag DX15F i karte CL-GD5430 (1Mb ,PCI). Kiedys mialem Win
3.11 i do karty byl dolaczony program pozwalajacy dokonac jej ustawien.
Byla mozliwosc ustawienia czestotliwosci odchylania pionowego na 75 Hz.
Potem przeszedlem na Win95 i program ow "znikl" i o ile pamietam nie
mialem mozliwosci nawet zobaczyc jaka jest czestotliwosc odswiezania.
Teraz zainstalowalem W95/OSR2 i pojawily sie nowe mozliwosci ustawien
( inny sterownik ? ). Mozna ustawic nastepujace czestotliwosci :
1. Optymalna.
2. Domyslna dla karty
3. 72 Hz
4. 75 Hz
5. 85 Hz

Mam w zwiazku z tym pytania :
1. Czy ktos wie co to znaczy czestotliwosc optymalna ?
( Najnizsza z mozliwych , by nie uszkodzic sprzetu , czy najwyzsza by
oszczedzic oczy ? )
2. Mam teraz ustawione na 75. Kusi mnie 85 , ale boje sie ze cos
uszkodze ?
Monitor ma czestotliwosc odch. poziomego do 64 kHz i pracuje w
rozdzielczosci 800x600. Podobno znajac rozdzielczosc i czest. odch.
poziomego mozna wyznaczyc czest. odch. pionowego , ale juz zapomnialem
jak to sie robi. W instrukcji monitora wyraznie pisze , ze max.
czestotliwosc odchylania pionowego wynisi 100 Hz , ale nie wiem czy w
kazdym trybie to pojdzie ?
Czy mozna go ustawic bezpiecznie na 85 Hz ? A co z karta ?

        Miroslaw Habarta