Re: Video BIOS Shadow -pytanie

Autor: Radoslaw Sokol (rsokol_at_iname.com)
Data: Tue 20 Oct 1998 - 19:10:26 MET DST

On Mon, 19 Oct 1998 22:51:00 +0200, "Piotr Pastuszka" <starosta_at_mikrus.pw.edu.pl> wrote:

>Generalna zasade jaka jest proponowana (na tej grupie-choc jak pamietam byli
>tez przeciwncy) to by wszelkie tego typu Shadow'y wlaczac.Rozumiem ze Bios
 ^^^^^^^^^^^^^^
 To ja! To ja! :)

>jest wrzucany do wolnej pamieci ROM i warto by byl w szybszej ,czy dobrze
>rozumiem ?

Dokładnie.

>Mianowicie jezeli wlacze Video BIOS Shadow (enable) to BIOS zostanie
>przeniesiony do pamieci ,ale czy pamieci glownej komputera czy karty
>graficznej .Kto korzysta z tego biosu -System czy sterowniki karty
>graficznej, czy moze uklad (chipset)karty.

BIOS zostanie przeniesiony do fragmentu górnych 384 KB pierwszego megabajta
pamięci RAM komputera. Z BIOSu karty grafiki korzystają aplikacje.

>Jezeli dobrze rozumiem to wykorzystuje to system(albo konkretny
>program -korzystajacy np z VESA 2.) .Natomiast sterowniki pomijaja bios i od
>razu zamieniaja rozkazy systemowe na asembler karty .Czy tak?

Sterowniki też często korzystają z BIOSa. Szczególnie w Windows 3.x,
w Windows 9x też okazjonalnie, w NT raczej nigdy. Linux AFAIK zawsze
sam wszystko programuje, więc nie korzysta z BIOSa graficznego.

>Jezeli tak to czy nie powinien byc np wrzucany do szybkiej pamieci
>karty(np).Czasem szybsza pamiec glowna ,lecz u mnie glowne kosci sa 10 ns,a
>na karcie G200 SD 8 ns. (taktowanie karty jest szybsze niz magistrali
>glownej komputera.)

Taktowanie karty wyższe? Przecież pamięci masz minimum 66/75/83 MHz, a
kartę grafiki _najwyżej_ 66/75/83 MHz. Pamiętaj też, że pamięć grafiki
jest spowalniana ciągłym liniowym odczytem RAMDACa.

>Nasuwa mi sie od razu pytanie w kwesti taktowania AGP.Moja karta chodzi ok
>100MHz (-nie wiem dokladnie ale przyjmijmy dla rozwazan) ,magistrala
>komputera 75 MHz ,a AGP 2*75=150 MHz (tak informuje SiS Sandra),jak w takim

AGP też 75 MHz, tyle że dochodzi jeszcze tryb x2. Karta musi to
obsługiwać, AFAIR robi to tylko Riva TNT i i740.

>razie komputer wykorzystuje te 150 Mhz ,bo ja tego nie rozumiem -
>Moglby mi to ktos wyjasnic ,lub wskazac miejsce gdzie to w miare sensownie
>jest wytlumaczone( najlepiej w sieci).

Po prostu wykorzystuje to do szybszego przesyłania danych z pamięci
RAM do graficznej i na odwrót. Może też korzystać dzięki temu z tekstur
przechowywanych w RAM komputera. Cudowanie w celu nieznacznego przyspieszenia
BIOSa graficznego jest to IMHO totalnie bezsensowne.

--
Pozdrowienia,